SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 38 Nr 1 (2024): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 38 Nr 1 (2024): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2024
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Pejoratywne określenia Kościoła katolickiego jako środek budowania negatywnego obrazu katolicyzmu (na przykładzie antykatolickich komentarzy internetowych publikowanych przez protestantów)

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.38.15
Bartłomiej Cieśla
Uniwersytet Łódzki, Polska
https://orcid.org/0000-0002-4624-791X

Kontakt: Bartłomiej Cieśla

bartlomiej.ciesla@uni.lodz.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 38 Nr 1 (2024): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2024

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt

Celem artykułu jest wskazanie pól tematycznych, w obrębie których kształtowane są negatywnie nacechowane etykiety służące do nominacji Kościoła katolickiego przez protestantów (rzadziej osoby, które z jakichś względów nie sprzyjają instytucji Kościoła). Na ich podstawie zaś – próba rekonstrukcji obrazu Kościoła katolickiego widzianego oczami pewnej części chrześcijan reformowanych. Aby stworzyć bazę materiałową, wykorzystano wpisy pod 13 filmami opublikowanymi w serwisie YouTube (przeglądowi poddano 13 199 komentarzy, spośród których na potrzeby niniejszej analizy wyzyskano 58 wypowiedzi). Krótkie, najczęściej jedno-, rzadziej kilkuwypowiedzeniowe teksty stanowią formę komentarza do rozbieżności między katolikami a protestantami. Osoby, które poruszają w internecie problem różnic wyznaniowych – nazywając Kościół promujący nieuznawaną przez nich doktrynę – bardzo często dokonują wartościowania. Pokazana nominacja przedstawia katolicyzm jako system religijny funkcjonujący podobnie jak typowo świeckie instytucje, przyciągający ludzi o niskich predyspozycjach intelektualnych, pozbawionych krytycznego myślenia, słabych moralnie. Teologiczny fałsz głoszony przez duchowieństwo wynikać ma przede wszystkim z odrzucenia autorytetu Biblii jako jedynego wiarygodnego źródła wiedzy o Bogu. Z wielu sformułowań stosowanych przez protestantów wyciągnąć można wniosek, że religia katolicka powstała z inspiracji złych mocy po to, by zniekształcić właściwy obraz Boga i koncepcji usprawiedliwienia. Katolicyzm przedstawia się jako formę niewoli i opresji. Wiele badanych komentarzy pełnych jest przejawów agresji językowej, a ich styl przypomina retorykę najbardziej zajadłych polemik antykatolickich z początków reformacji. Na podstawie zebranych wpisów można wysnuć wniosek, że obraz dialogu międzywyznaniowego opartego na próbie zrozumienia drugiej strony i podejściu koncyliacyjnym – często promowany w dyskursie medialnym i oficjalnych dokumentach wydawanych przez Kościoły chrześcijańskie – nie zawsze znajduje przełożenie na rzeczywiste przekonania osób wierzących deklarujących przynależność do wybranej konfesji.

Słowa kluczowe

linguistic aggression linguistic labeling nomination of the Catholic Church linguistic evaluation agresja językowa etykietyzacja językowa nominacja Kościoła katolickiego wartościowanie językowe

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Atkinson, J. 2002. „Reformacja”. W Historia chrześcijaństwa, red. T. Dowley. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
  2. Bielak, A., i W. Kordyzon, red. 2017. Figura heretyka w nowożytnych sporach konfesyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.
  3. Bizior, R. 2017. „Dialog z INNYM w dyskursie religijnym 2. połowy XIX w. (na przykładzie kazań). O relacji katolicy – protestanci”. Język – Szkoła – Religia 12(2): 22–38.
  4. BJ – 2006. Biblia Jerozolimska, wyd. 1. Poznań: Pallottinum.
  5. Boryczka, R. 2022. Chrześcijaństwo to nie religia. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.
  6. Brückner, A. 1905. Różnowiercy polscy. Szkice obyczajowe i literackie. Warszawa: Księgarnia Naukowa.
  7. Brückner, A. 1932. „Reformacja”. W Kultura staropolska. Kraków: PAU.
  8. BT – 2000. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, wyd. 5. Poznań: Pallottinum.
  9. Budny, S. 1989. O przedniejszych wiary chrystyjańskiej artykulech. Warszawa: PWN.
  10. Bühne, W. 1995. Ja też jestem katolikiem... Pismo Święte a dogmaty kościoła [sic!]. Warszawa: Fundacja Chrześcijańskiej Kultury i Oświaty.
  11. Chrzanowski, I., i S. Kot, oprac. 1927. Humanizm i reformacja w Polsce: wybór źródeł do ćwiczeń uniwersyteckich. Lwów–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  12. Cieśla, B. 2022. „Deprecjonowanie wyznania religijnego w dyskusjach między katolikami a protestantami”. W Dobro – Prawda – Piękno, red. M. Kaczor i P. Kładoczny. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ, 241–260.
  13. Czechowic, M. 1979. Rozmowy chrystyjańskie. Warszawa: PWN.
  14. Dave Hunt – Hunt na bestii, https://www.youtube.com/results?search_query=kobieta+jad%C4%85ca+na+bestii (13 lutego 2024).
  15. Grabowski, T. 1906. Z dziejów literatury kalwińskiej w Polsce (1550–1750). Kraków: AU.
  16. Grabowski, T. 1908. Literatura ariańska w Polsce (1560–1660). Kraków: AU.
  17. Grabowski, T. 1921. Literatura luterska w Polsce. Poznań: PTPN.
  18. Kot, S. 1932. Ideologja polityczna i społeczna braci polskich zwanych arjanami. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Popierania Nauki.
  19. Kowalski, W. 2016. „«To jest owczarnia onego Dobrego Pasterza». Pojęcie «prawdziwego» Kościoła w polskich szesnastowiecznych katechizmach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 60: 30–70.
  20. Krowicki, M. 1969. Chrześcijańskie a żałobliwe napominanie; Adhortatio; Obraz a kontrefet własny antykrystów. Warszawa: PWN.
  21. Luter, M. 1520. „The Babylonian Captivity of the Church”, przeł. A.T.W. Steinhäuser. https://www.onthewing.org/user/Luther%20-%20Babylonian%20Captivity.pdf (10 lipca 2024).
  22. Makuchowska, M. 2011. Od wrogów do braci. Posoborowe zmiany w dyskursie Kościoła katolickiego. Opole: UO.
  23. Mandal, E. 1998. „Sekty i zagrożenia z nimi związane”. Chowanna 1: 18–23.
  24. McBride, J.M. 2014. „Christ Existing as Concrete Community Today”. Theology Today 71: 92–105.
  25. Możdżeń, J. 2019. „Druk antypapieski z osobistą dedykacją Marcina Lutra dla księcia Albrechta von Brandenburg-Ansbach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63:1 75–185.
  26. Noll, M.A. 2017. Protestantyzm. Łódź: Wydawnictwo UŁ.
  27. Otwinowski, E. 1999. Pisma poetyckie. Warszawa: IBL PAN.
  28. Pawson, D. 2022. Klucz do Biblii. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.
  29. Pesiert, M. 2004. Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii. Wrocław: Wydawnictwo UWr.
  30. Praca w korporacji – fakty i mity, https://dokariery.pl/-/praca-w-korporacji-fakty-i-mity (17 lipca 2024).
  31. Ptaszyński, M. 2019. „Czy reformacja w Polsce była luterańska? O polemikach antyluterańskich w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63: 5–56.
  32. Rej, M. 2005. Apocalypsis. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.
  33. Schopenhauer, A. 1976. Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i Ł. Konarscy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  34. Seklucjan, J. 1972. Wyznanie wiary chrześcijańskiej. Warszawa: PWN.
  35. SJP PWN – internetowy Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl (24 marca 2023).
  36. Szczucki, L. 1957. „Zapomniana polemika antykatolicka z drugiej połowy XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 12: 177–189.
  37. Szczucki, L. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
  38. Szczucki, L., i J. Tazbir, oprac. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.
  39. Tazbir, J. 1965. Świt i zmierzch polskiej reformacji. Warszawa: Wiedza Powszechna.
  40. Tazbir, J. 1996. Reformacja, kontrreformacja, tolerancja. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.
  41. Tracewicz, J. 2015. Czy da się żyć poza systemem? Offgridowcy próbują. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1628927,1,czy-da-sie-zyc-poza-systemem-offgridowcy-probuja.read (17 lipca 2024).
  42. WSJP – Żmigrodzki P. (red.) 2007–, Wielki słownik języka polskiego, Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk, http://www.wsjp.pl (24 marca 2023).
  43. Ziomek, J. 1977. Renesans. Warszawa: PWN.
Read More

Referencje


Atkinson, J. 2002. „Reformacja”. W Historia chrześcijaństwa, red. T. Dowley. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.

Bielak, A., i W. Kordyzon, red. 2017. Figura heretyka w nowożytnych sporach konfesyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.

Bizior, R. 2017. „Dialog z INNYM w dyskursie religijnym 2. połowy XIX w. (na przykładzie kazań). O relacji katolicy – protestanci”. Język – Szkoła – Religia 12(2): 22–38.

BJ – 2006. Biblia Jerozolimska, wyd. 1. Poznań: Pallottinum.

Boryczka, R. 2022. Chrześcijaństwo to nie religia. Warszawa: Warszawska Firma Wydawnicza.

Brückner, A. 1905. Różnowiercy polscy. Szkice obyczajowe i literackie. Warszawa: Księgarnia Naukowa.

Brückner, A. 1932. „Reformacja”. W Kultura staropolska. Kraków: PAU.

BT – 2000. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu. Biblia Tysiąclecia, wyd. 5. Poznań: Pallottinum.

Budny, S. 1989. O przedniejszych wiary chrystyjańskiej artykulech. Warszawa: PWN.

Bühne, W. 1995. Ja też jestem katolikiem... Pismo Święte a dogmaty kościoła [sic!]. Warszawa: Fundacja Chrześcijańskiej Kultury i Oświaty.

Chrzanowski, I., i S. Kot, oprac. 1927. Humanizm i reformacja w Polsce: wybór źródeł do ćwiczeń uniwersyteckich. Lwów–Warszawa–Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Cieśla, B. 2022. „Deprecjonowanie wyznania religijnego w dyskusjach między katolikami a protestantami”. W Dobro – Prawda – Piękno, red. M. Kaczor i P. Kładoczny. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ, 241–260.

Czechowic, M. 1979. Rozmowy chrystyjańskie. Warszawa: PWN.

Dave Hunt – Hunt na bestii, https://www.youtube.com/results?search_query=kobieta+jad%C4%85ca+na+bestii (13 lutego 2024).

Grabowski, T. 1906. Z dziejów literatury kalwińskiej w Polsce (1550–1750). Kraków: AU.

Grabowski, T. 1908. Literatura ariańska w Polsce (1560–1660). Kraków: AU.

Grabowski, T. 1921. Literatura luterska w Polsce. Poznań: PTPN.

Kot, S. 1932. Ideologja polityczna i społeczna braci polskich zwanych arjanami. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Popierania Nauki.

Kowalski, W. 2016. „«To jest owczarnia onego Dobrego Pasterza». Pojęcie «prawdziwego» Kościoła w polskich szesnastowiecznych katechizmach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 60: 30–70.

Krowicki, M. 1969. Chrześcijańskie a żałobliwe napominanie; Adhortatio; Obraz a kontrefet własny antykrystów. Warszawa: PWN.

Luter, M. 1520. „The Babylonian Captivity of the Church”, przeł. A.T.W. Steinhäuser. https://www.onthewing.org/user/Luther%20-%20Babylonian%20Captivity.pdf (10 lipca 2024).

Makuchowska, M. 2011. Od wrogów do braci. Posoborowe zmiany w dyskursie Kościoła katolickiego. Opole: UO.

Mandal, E. 1998. „Sekty i zagrożenia z nimi związane”. Chowanna 1: 18–23.

McBride, J.M. 2014. „Christ Existing as Concrete Community Today”. Theology Today 71: 92–105.

Możdżeń, J. 2019. „Druk antypapieski z osobistą dedykacją Marcina Lutra dla księcia Albrechta von Brandenburg-Ansbach”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63:1 75–185.

Noll, M.A. 2017. Protestantyzm. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Otwinowski, E. 1999. Pisma poetyckie. Warszawa: IBL PAN.

Pawson, D. 2022. Klucz do Biblii. Warszawa: Oficyna Wydawnicza „Vocatio”.

Pesiert, M. 2004. Formy i funkcje agresji werbalnej. Próba typologii. Wrocław: Wydawnictwo UWr.

Praca w korporacji – fakty i mity, https://dokariery.pl/-/praca-w-korporacji-fakty-i-mity (17 lipca 2024).

Ptaszyński, M. 2019. „Czy reformacja w Polsce była luterańska? O polemikach antyluterańskich w Polsce w pierwszej połowie XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 63: 5–56.

Rej, M. 2005. Apocalypsis. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper.

Schopenhauer, A. 1976. Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. i Ł. Konarscy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Seklucjan, J. 1972. Wyznanie wiary chrześcijańskiej. Warszawa: PWN.

SJP PWN – internetowy Słownik języka polskiego PWN. https://sjp.pwn.pl (24 marca 2023).

Szczucki, L. 1957. „Zapomniana polemika antykatolicka z drugiej połowy XVI wieku”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 12: 177–189.

Szczucki, L. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.

Szczucki, L., i J. Tazbir, oprac. 1959. Literatura ariańska w Polsce XVI wieku. Warszawa: Książka i Wiedza.

Tazbir, J. 1965. Świt i zmierzch polskiej reformacji. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Tazbir, J. 1996. Reformacja, kontrreformacja, tolerancja. Wrocław: Wydawnictwo Dolnośląskie.

Tracewicz, J. 2015. Czy da się żyć poza systemem? Offgridowcy próbują. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/ludzieistyle/1628927,1,czy-da-sie-zyc-poza-systemem-offgridowcy-probuja.read (17 lipca 2024).

WSJP – Żmigrodzki P. (red.) 2007–, Wielki słownik języka polskiego, Kraków: Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk, http://www.wsjp.pl (24 marca 2023).

Ziomek, J. 1977. Renesans. Warszawa: PWN.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF
Statystyki
Przeczytano : 66 Pobrano: 45

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com