SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2023
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Ramy w prasowych przekazach o zdrowiu w kontekście ich (nie)etyczności

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.37.9
Edyta Zierkiewicz
Uniwersytet Wrocławski, Polska
https://orcid.org/0000-0003-0312-874X

Kontakt: Edyta Zierkiewicz

edyta.zierkiewicz@uwr.edu.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2023

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt




Współczesne media, zarówno tradycyjne, jak i elektroniczne, obszernie podejmują kwestie zdrowia psychosomatycznego, a także starają się uwypuklić zdrowotne aspekty zagadnień, które mogą, ale nie muszą, być łączone z psychofizycznym dobrostanem. Zdrowie bowiem stało się bardzo atrakcyjnym tematem rozważań. Sposób przedstawiania kwestii zdrowia i choroby ma znaczenie zarówno dla twórców, jak i użytkowników mediów. Ci pierwsi często starają się wpływać na ukształtowanie u odbiorców prozdrowotnych postaw lub zachęcić ich do określonych wyborów konsumpcyjnych, a ci drudzy traktują przekazy o zdrowiu jako źródło podręcznej wiedzy i podpowiedzi dotyczących stylu życia. Naczelną wartością nadawców (dziennikarzy, reklamodawców, edukatorów itp.) jest skuteczność ich oddziaływań, dlatego zdarza się, że przekazy, które kierują do odbiorców zagrażają ich dobrostanowi (np. wzmagają lęk i skłonność do wycofywania się). W tekście przedstawione zostały wyniki badań naukowych, których celem było zidentyfikowanie sposobów ujmowania zdrowia w wybranych polskich mediach drukowanych (ram przekazu) w kontekście ich etyczności, rozumianej jako respektowanie praw odbiorców, umożliwianie im podejmowania przemyślanych i autonomicznych decyzji itp. W zgromadzonym materiale prasowym użyto 14 ram, przy czym najczęściej występowały trzy spośród nich: biomedyczna, indywidualnej odpowiedzialności oraz sprawczości, co znajduje potwierdzenie w wynikach badań innych autorów, a co zinterpretować można jako stałe, ogólnoświatowe, tendencje mediów do sposobów prezentowania kwestii zdrowia. Dwie pierwsze ramy określić można jako ambiwalentne pod względem etycznym. Zagadnienia zdrowia warto by czasami ramować w sposób alternatywny lub ujmować w kontr-ramach, np. w ramie aktywizmu pacjenckiego czy ramie odpowiedzialności społecznej, po to, aby jednocześnie działać skutecznie (np. przez zachęcenie odbiorców do poznawczego przetwarzania treści) i etycznie.




Słowa kluczowe

ramy medialne zdrowie etyka komunikacji media frames health ethics of communication

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Baker, P., G. Brookes, D. Atanasova, i S.W. Flint. 2020. „Changing frames of obesity in the UK press 2008– 2017”. Social Science & Medicine 264: 1–9.
  2. Ball-Rokeach, S.J., G.J. Powe, K.K. Guthrie, i H.R. Waring. 1990. „Value-framing abortion in the United States: An application of media system dependency theory”. International Journal of Public Opinion Research 2(3): 249–273.
  3. Barg, F.K., i S.A. Grier. 2008. „Enhancing breast cancer communication: A cultural models approach”. International Journal of Research in Marketing 25: 335–342.
  4. Berns, N.S. 2004. Framing the victim: Domestic violence, media and social problems. Piscataway: Aldine Transaction.
  5. Bobel, Ch., i B. Fahs. 2020. „From bloodless respectability to radical menstrual embodiment: Shifting menstrual politics from private to public”. Signs: Journal of Women in Culture and Society 45(4): 955-983.
  6. Briggs, Ch.L., i D.C. Hallin. 2016. Making health public: How news coverage is remaking media, medicine, and contemporary life. London, New York: Routledge.
  7. Catalan-Matamoros, D. 2011. „The role of mass media communication in public health”. W Health management: Different approaches and solutions, red. K. Śmigórski. Rijeka: InTech, 399–414.
  8. Chwastyk-Kowalczyk, J. 2003. <> w latach 1918–1939: Tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.
  9. Court, J., S.M. Carter, K. Attwell, J. Leask, i K. Wiley. 2021. „Labels matter: Use and non-use of ‘anti-vax’ framing in Australian media discourse 2008–2018”. Social Science & Medicine 291: 1–10.
  10. Crawford, R. 1977. „You are dangerous to your health: The ideology and politics of victim blaming”. International Journal of Health Services 7: 663–680.
  11. Dąbrowska-Cendrowska, O., i K. Gajlewicz-Korab. 2021. „COVID-19 in Polish women’s press: Preliminary research”. Media, Biznes, Kultura 2: 155–168.
  12. Dąbrowska-Cendrowska, O., i K. Gajlewicz-Korab. 2022. „Zdrowie i praca w czasie pandemii: Poradnictwo w polskiej kobiecej prasie drukowanej”. Kultura – Media – Teologia 50: 22–42.
  13. Dan, V. 2018. Integrative framing analysis: Framing health through words and visuals. New York: Routledge.
  14. Dan, V., i J. Raupp. 2018. „A systematic review of frames in news reporting of health risks: characteristics, construct consistency vs. name diversity, and the relationship of frames to framing functions”. Health, Risk & Society 20(5–6): 203–226.
  15. Demel, M. 1980. Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  16. Domaradzki, J. 2013a. „O definicjach zdrowia i choroby”. Folia Medica Lodziensia 40(1): 5–29.
  17. Domaradzki, J. 2013b. „O skrytości zdrowia: O problemach z konceptualizacją pojęcia zdrowie”. Hygeia Public Health 48(4): 408–419.
  18. Dormus, K. 2006. Problematyka wychowawczo-oświatowa w prasie kobiecej zaboru austriackiego w latach 1826–1918. Warszawa: Polska Akademia Nauk.
  19. Dutta-Bergman, M.J. 2005. „Theory and practice in health communication campaigns: A critical interrogation”. Health Communication 18(2): 103–122.
  20. Entman, R. 1993. „Framing: Toward clarification of a fractured paradigm”. Journal of Communication 43(4): 51–58.
  21. Figoureux, M., i B. Van Gorp. 2020. „The framing of radicalisation in the Belgian societal debate: A contagious threat or youthful naivety?”. Critical Studies on Terrorism 13(2): 237–257.
  22. Fleming, D. 2008. Warszawianka w kąpieli: Problemy higieny w warszawskiej prasie kobiecej lat 1860-1918. Warszawa: Neriton.
  23. Fonn, B.K., H. Hornmoen, N. Hyde-Clarke, i Y.B. Hagvar. 2020. „Media health: An introduction to the collection”. W Media Health: The personal in public stories, red. H. Hornmoen, B.K. Fonn, N. Hyde-Clarke, i Y.B. Hagvar. Oslo: Scandinavian University Press, 11–20.
  24. Galvin, R. 2002. „Disturbing notions of chronic illness and individual responsibility: towards a genealogy of morals”. Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine 6(2): 107–137.
  25. Geise, S., i R. Coleman. 2016. „Ethical challenges of framing in persuasive communication, in words and pictures”. W Persuasion ethics today, red. M. Duffy, i E. Thorson. New York, London: Routledge, 185–207.
  26. Giles, D.C., i R.L. Shaw. 2009. „The psychology of news influence and development of Media Framing Analysis”. Social and Personality Psychology Compass 3(4): 375–393.
  27. Goffman, E. 2010. Analiza ramowa: Esej z organizacji doświadczenia, tłum. S. Burdziej. Kraków: Nomos.
  28. Greenberg, J. 2022. „Decentering representation: Media frames and communicating health”. W Communication and health: Media, marketing and risk, red. C. Elliott, i J. Greenberg. Singapore: Palgrave Macmillan, 19–37.
  29. Hagvar, Y.B., i J. Alnæs. 2020. „Help yourself: The individualization of responsibility in current health journalism”. W Media Health: The personal in public stories, red. H. Hornmoen, B.K. Fonn, N. Hyde-Clarke, i Y.B. Hagvar. Oslo: Scandinavian University Press, 23–50.
  30. Hodgetts, D., B. Bolam, i C. Stephens. 2005. „Mediation and the construction of contemporary understandings of health and lifestyle”. Journal of Health Psychology 10: 123–136.
  31. Hodgetts, D., K. Chamberlain, M. Schammell, R. Karapu, i L. Waimarie Nicora. 2008. „Constructing health news: possibilities for a civic-oriented journalism”. Health 12(1): 43–66.
  32. Iyengar, S. 1990. „Framing responsibility for political issues: The case of poverty”. Political Behavior 12(1): 19–40.
  33. Karniej, P. 2013. „Środowisko medyczne i jego otoczenie”. W Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem, red. Z. Nęcki, i M. Kęsy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 23–41.
  34. Krupa, J., A. Mantaj, i S. Gawroński. 2017. „Ocena postrzegania mediów masowych jako źródła informacji w zakresie zdrowego stylu życia”. Kultura – Media – Teologia 28: 9–23.
  35. Leask, J., C. Hooker, i C. King. 2010. „Media coverage of health issues and how to work more effectively with journalists: a qualitative study”. BMC Public Health 10: 1–7.
  36. Łozowska-Marcinkowska, K. 2010. Sprawy niewieście: Problematyka czasopism kobiecych Drugiej Rzeczypospolitej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  37. Lubi, K., T. Vihalemm, i P. Taba. 2016. „Patients’ interpretations of CAM-related information: Manoeuvring between patient and consumer positionings”. W The power of the media in health communication, red. V. Marinescu, i B. Mitu. London, New York: Routledge, 73–90.
  38. MacQuillin, I., J. Crombie, i R. Smyth. 2022. „«The sweetest songs»: Ethical framing in fundraising through the agency of service users/contributors to tell their own stories”. Journal of Philanthropy and Marketing: 1–13.
  39. Major, L.H. 2011. „The mediating role of emotions in the relationship between frames and attribution of responsibility for health problems”. Journalism and Mass Communication Quarterly 88(3): 502-522.
  40. Major, L.H., i R. Coleman. 2012. „Source credibility and evidence format: Examining the effectiveness of HIV/AIDS messages for young African Americans”. Journal of Health Communication: International Perspectives 17(5): 515–531.
  41. Major, L. H., i S. Meihaus Jankowski. 2020. Health news and responsibility: How frames create blame. New York: Peter Lang Publishing.
  42. Małek, A. 2019. „Wiedza ludowa w polskich poradnikach dla rodziców z lat 1918–1989”. W Проблеми культурної ідентичності в ситуації сучасного діалогу культур: матеріали XІІ міжнародної наукової конференції, red. І.Д. Пасічник, i Д.М. Шевчук. Острог: Видавництво Національного, 89–101.
  43. Mantaj, A., J. Krupa, i Ł. Stokłosa. 2020. „Wpływ mediów na zachowania prozdrowotne”. W Zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy determinantą ochrony dóbr przyrodniczych i kulturowych oraz rozwoju turystyki, red. J. Krupa, i K. Szpara. Dynów, Rzeszów: Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 175–187.
  44. Mazurek, E. 2021. „Psychoeducation for caregivers with chronically ill spouses”. W Learning never ends... Spaces of adult education: Central and Eastern European perspectives, red. Z. Szarota, i Z. Wojciechowska. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 245–253.
  45. McCartan, K.F., H. Kemshall, i J. Tabachnick. 2015. „The construction of community understandings of sexual violence: rethinking public, practitioner and policy discourses”. Journal of Sexual Aggression 21(1): 100–116.
  46. Moerschel, K.S., P. von Philipsborn, B. Hawkins, i E. McGill. 2022. „Concepts of responsibility in the German media debate on sugar taxation: a qualitative framing analysis”. European Journal of Public Health 32(2): 267–272.
  47. Murray, C., N. von Possel, H.C. Lie, i J. Breivik. 2022. „The cine cancer frames: A tool to facilitate critical reading of cancer-related information”. Journal of Cancer Education 37: 1918–1927.
  48. Myrick, J.G. 2020. „Media effects and health”. W Media effects: Advances in theory and research, red. M.B. Oliver, A.A. Raney, i J. Bryant. New York: Routledge, 308–323.
  49. Nespor, J., i S.L. Groenke. 2009. „Ethics, problem framing, and training in qualitative inquiry”. Qualitative Inquiry 15(6): 996–1012.
  50. Nisbet, M.C. 2010. „Framing science: A new paradigm in public engagement”. W Communicating science: New agendas in communication, red. M.C. Nisbet, L. Kahlor, i P.A. Stout. New York: Routledge, 40–67.
  51. Nisbet, M. C. 2016. „The ethics of framing science”. Communicating biological sciences: ethical and metaphorical dimensions, red. B. Nerlich, R. Elliott, B. Larson. New York, London: Routledge, 51–73.
  52. Ogbodo, J.N., E.C. Onwe, J. Chukwu, C.J. Nwasum, E.S. Nwakpu, S.U. Nwankwo, S. Nwamini, S. Elem, i N.I. Ogbaeja. 2020. „Communicating health crisis: a content analysis of global media framing of COVID-19”. Health Promotion Perspectives 10(3): 257–269.
  53. Oleś, P. 1993. „Zagadnienie stresu, kryzysu i radzenia sobie”. Roczniki Filozoficzne 41(4): 5–22.
  54. Oxman, A.D., A. Fretheim, S. Lewin, S. Flottorp, C. Glenton, A. Helleve, D. Frimann Vestrheim, B.G. Iversen, i S.E. Rosenbaum. 2022. „Health communication in and out of public health emergencies: to persuade or to inform?”. Health Research Policy and Systems 20(28): 1–9.
  55. Peinado, S., K. Treiman, J.D. Uhrig, J.C. Taylor, i J.E. Stryker. 2020. „Effectively communicating about HIV and other health disparities: findings from a literature review and future directions”. Frontiers in Communication 5: 1–16.
  56. Reynolds, C., i S. LoRusso. 2016. „The women’s magazine diet: Frames and sources in nutrition and fitness articles”. Journal of Magazine & New Media Research 17(1): 1–23.
  57. Robbins, D. 2020. „Climate change frame production: Perspectives from government ministers and senior media strategists in Ireland”. Environmental Communication 14(4): 509–521.
  58. Rodelo, F.V. 2021. „Framing of the Covid-19 pandemic and its organizational predictors”. Cuadernos: info 50: 91–112.
  59. Salovey, P., i D.T. Wegener. 2003. „Communicating about health: Message framing, persuasion, and health behavior”. W Social psychological foundations of health and illness, red. J. Suls i K.A. Wallston. Malden, Oxford: Blackwell, 54–81.
  60. Sandell, T., B. Sebar, i N. Harris. 2013. „Framing risk: Communication messages in the Australian and Swedish print media surrounding the 2009 H1N1 pandemic”. Scandinavian Journal of Public Health 41(8): 860–865.
  61. Siuda, P., i M. Pluta. 2020. „Doświadczanie zdrowia i choroby w dobie internetu”. W Internet, zdrowie i choroba: Powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne, red. P. Siuda, i M. Pluta. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 5–19.
  62. Soffer, M. 2022. „Cancer-related stigma in the USA and Israeli mass media: an exploratory study of structural stigma”. Journal of Cancer Survivorship 16: 213–222.
  63. Stacey, J. 1997. Teratologies: A cultural study of cancer. London: Routledge.
  64. Stephens, Ch. 2008. Health promotion: A psychosocial approach. Open University Press.
  65. Syrek, E. 2022. „Kryzys kompetencji zdrowotnych w społeczeństwie i jego konsekwencje dla zdrowia publicznego”. Studia Edukacyjne 65: 21–34.
  66. Tao, T.J., F.H.F. Chan, J. Jin, i T.J. Barry. 2022. „The effects of efficacy framing in news information and health anxiety on Coronavirus-disease-2019: Related cognitive outcomes and interpretation bias”. Journal of Experimental Psychology: General 151(11): 2943–2956.
  67. Taylor, H.A. 2019. „Framing public health research ethics”. W The Oxford handbook of public health ethics, red. A.C. Mastroianni, J.P. Kahn, i N.E. Kass. New York: Oxford University Press, 331–341.
  68. Temmann, L.J., A. Wiedicke, S. Schaller, S. Scherr, i D. Reifegerste. 2021. „A systematic review of responsibility frames and their effects in the health context”. Journal of Health Communication 26(12): 828–838.
  69. Van Gorp, B. 2005. „Where is the frame?”. European Journal of Communication 20: 485–508.
  70. Van Gorp, B., i T. Vercruysse. 2012. „Frames and counter-frames giving meaning to dementia: a framing analysis of media content”. Social Science & Medicine 74(8): 1274–1281.
  71. Vliegenthart, R., i L. van Zoonen. 2011. „Power to the frame: Bringing sociology back to frame analysis”. European Journal of Communication 26(2): 101–115.
  72. Weathers, M.R., i B.E. Kendall. 2016. „Developments in the framing of climate change as a public health issue in US newspapers”. Environmental Communication 10(5): 593–611.
  73. Wehrens, R., M. Stevens., J. Kostenzer, A.M. Weggelaar, i A. de Bont. 2021. „Ethics as discursive work: The role of ethical framing in the promissory future of data-driven healthcare technologies”. Science, Technology, & Human Values: 1–29.
  74. Welch, C., D. Cameron, M. Fitch, i H. Polatajko. 2022. „From „since” to “if”: Using blogs to explore an insider-informed framing of autism”. Disability & Society 37(4): 638–661.
  75. Wieczorkowska, M. 2015. „Zdrowie i choroba w Sieci – o przejawach i konsekwencjach popularyzacji wiedzy medycznej w Internecie”. Człowiek i Społeczeństwo 40: 137–155.
  76. Williams, S., S.E. Hill, i O.O. Williams. 2022. „«Choice should be made through... educated decisions not regressive dictates»: Discursive framings of a proposed „sugar tax” in Bermuda: Analysis of submissions to a government consultation”. Globalization and Health 18(89): 1–10.
  77. Wrześniewska-Pietrzak, M., i M. Kołodziejczak. 2022. „The virus on the leash of politics?: The media image of the Sars-CoV-2 virus during the first wave of the pandemic in Poland (preliminary remarks)”. Socjolingwistyka 36(5): 81–97.
  78. Zakrzewska, Z. 2020. „Cukier krzepi”: Propaganda konsumpcji cukru w Polsce w latach 1925–1932. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.
  79. Zhang, Y., Y. Jin, S. Stewart, i J. Porter. 2016. „Framing responsibility for depression: How U.S. news media attribute causal and problem-solving responsibilities when covering a major public health problem”. Journal of Applied Communication Research 44(2), 118–135.
Read More

Referencje


Baker, P., G. Brookes, D. Atanasova, i S.W. Flint. 2020. „Changing frames of obesity in the UK press 2008– 2017”. Social Science & Medicine 264: 1–9.

Ball-Rokeach, S.J., G.J. Powe, K.K. Guthrie, i H.R. Waring. 1990. „Value-framing abortion in the United States: An application of media system dependency theory”. International Journal of Public Opinion Research 2(3): 249–273.

Barg, F.K., i S.A. Grier. 2008. „Enhancing breast cancer communication: A cultural models approach”. International Journal of Research in Marketing 25: 335–342.

Berns, N.S. 2004. Framing the victim: Domestic violence, media and social problems. Piscataway: Aldine Transaction.

Bobel, Ch., i B. Fahs. 2020. „From bloodless respectability to radical menstrual embodiment: Shifting menstrual politics from private to public”. Signs: Journal of Women in Culture and Society 45(4): 955-983.

Briggs, Ch.L., i D.C. Hallin. 2016. Making health public: How news coverage is remaking media, medicine, and contemporary life. London, New York: Routledge.

Catalan-Matamoros, D. 2011. „The role of mass media communication in public health”. W Health management: Different approaches and solutions, red. K. Śmigórski. Rijeka: InTech, 399–414.

Chwastyk-Kowalczyk, J. 2003. <> w latach 1918–1939: Tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury. Kielce: Wydawnictwo Akademii Świętokrzyskiej.

Court, J., S.M. Carter, K. Attwell, J. Leask, i K. Wiley. 2021. „Labels matter: Use and non-use of ‘anti-vax’ framing in Australian media discourse 2008–2018”. Social Science & Medicine 291: 1–10.

Crawford, R. 1977. „You are dangerous to your health: The ideology and politics of victim blaming”. International Journal of Health Services 7: 663–680.

Dąbrowska-Cendrowska, O., i K. Gajlewicz-Korab. 2021. „COVID-19 in Polish women’s press: Preliminary research”. Media, Biznes, Kultura 2: 155–168.

Dąbrowska-Cendrowska, O., i K. Gajlewicz-Korab. 2022. „Zdrowie i praca w czasie pandemii: Poradnictwo w polskiej kobiecej prasie drukowanej”. Kultura – Media – Teologia 50: 22–42.

Dan, V. 2018. Integrative framing analysis: Framing health through words and visuals. New York: Routledge.

Dan, V., i J. Raupp. 2018. „A systematic review of frames in news reporting of health risks: characteristics, construct consistency vs. name diversity, and the relationship of frames to framing functions”. Health, Risk & Society 20(5–6): 203–226.

Demel, M. 1980. Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Domaradzki, J. 2013a. „O definicjach zdrowia i choroby”. Folia Medica Lodziensia 40(1): 5–29.

Domaradzki, J. 2013b. „O skrytości zdrowia: O problemach z konceptualizacją pojęcia zdrowie”. Hygeia Public Health 48(4): 408–419.

Dormus, K. 2006. Problematyka wychowawczo-oświatowa w prasie kobiecej zaboru austriackiego w latach 1826–1918. Warszawa: Polska Akademia Nauk.

Dutta-Bergman, M.J. 2005. „Theory and practice in health communication campaigns: A critical interrogation”. Health Communication 18(2): 103–122.

Entman, R. 1993. „Framing: Toward clarification of a fractured paradigm”. Journal of Communication 43(4): 51–58.

Figoureux, M., i B. Van Gorp. 2020. „The framing of radicalisation in the Belgian societal debate: A contagious threat or youthful naivety?”. Critical Studies on Terrorism 13(2): 237–257.

Fleming, D. 2008. Warszawianka w kąpieli: Problemy higieny w warszawskiej prasie kobiecej lat 1860-1918. Warszawa: Neriton.

Fonn, B.K., H. Hornmoen, N. Hyde-Clarke, i Y.B. Hagvar. 2020. „Media health: An introduction to the collection”. W Media Health: The personal in public stories, red. H. Hornmoen, B.K. Fonn, N. Hyde-Clarke, i Y.B. Hagvar. Oslo: Scandinavian University Press, 11–20.

Galvin, R. 2002. „Disturbing notions of chronic illness and individual responsibility: towards a genealogy of morals”. Health: An Interdisciplinary Journal for the Social Study of Health, Illness and Medicine 6(2): 107–137.

Geise, S., i R. Coleman. 2016. „Ethical challenges of framing in persuasive communication, in words and pictures”. W Persuasion ethics today, red. M. Duffy, i E. Thorson. New York, London: Routledge, 185–207.

Giles, D.C., i R.L. Shaw. 2009. „The psychology of news influence and development of Media Framing Analysis”. Social and Personality Psychology Compass 3(4): 375–393.

Goffman, E. 2010. Analiza ramowa: Esej z organizacji doświadczenia, tłum. S. Burdziej. Kraków: Nomos.

Greenberg, J. 2022. „Decentering representation: Media frames and communicating health”. W Communication and health: Media, marketing and risk, red. C. Elliott, i J. Greenberg. Singapore: Palgrave Macmillan, 19–37.

Hagvar, Y.B., i J. Alnæs. 2020. „Help yourself: The individualization of responsibility in current health journalism”. W Media Health: The personal in public stories, red. H. Hornmoen, B.K. Fonn, N. Hyde-Clarke, i Y.B. Hagvar. Oslo: Scandinavian University Press, 23–50.

Hodgetts, D., B. Bolam, i C. Stephens. 2005. „Mediation and the construction of contemporary understandings of health and lifestyle”. Journal of Health Psychology 10: 123–136.

Hodgetts, D., K. Chamberlain, M. Schammell, R. Karapu, i L. Waimarie Nicora. 2008. „Constructing health news: possibilities for a civic-oriented journalism”. Health 12(1): 43–66.

Iyengar, S. 1990. „Framing responsibility for political issues: The case of poverty”. Political Behavior 12(1): 19–40.

Karniej, P. 2013. „Środowisko medyczne i jego otoczenie”. W Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem, red. Z. Nęcki, i M. Kęsy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 23–41.

Krupa, J., A. Mantaj, i S. Gawroński. 2017. „Ocena postrzegania mediów masowych jako źródła informacji w zakresie zdrowego stylu życia”. Kultura – Media – Teologia 28: 9–23.

Leask, J., C. Hooker, i C. King. 2010. „Media coverage of health issues and how to work more effectively with journalists: a qualitative study”. BMC Public Health 10: 1–7.

Łozowska-Marcinkowska, K. 2010. Sprawy niewieście: Problematyka czasopism kobiecych Drugiej Rzeczypospolitej. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.

Lubi, K., T. Vihalemm, i P. Taba. 2016. „Patients’ interpretations of CAM-related information: Manoeuvring between patient and consumer positionings”. W The power of the media in health communication, red. V. Marinescu, i B. Mitu. London, New York: Routledge, 73–90.

MacQuillin, I., J. Crombie, i R. Smyth. 2022. „«The sweetest songs»: Ethical framing in fundraising through the agency of service users/contributors to tell their own stories”. Journal of Philanthropy and Marketing: 1–13.

Major, L.H. 2011. „The mediating role of emotions in the relationship between frames and attribution of responsibility for health problems”. Journalism and Mass Communication Quarterly 88(3): 502-522.

Major, L.H., i R. Coleman. 2012. „Source credibility and evidence format: Examining the effectiveness of HIV/AIDS messages for young African Americans”. Journal of Health Communication: International Perspectives 17(5): 515–531.

Major, L. H., i S. Meihaus Jankowski. 2020. Health news and responsibility: How frames create blame. New York: Peter Lang Publishing.

Małek, A. 2019. „Wiedza ludowa w polskich poradnikach dla rodziców z lat 1918–1989”. W Проблеми культурної ідентичності в ситуації сучасного діалогу культур: матеріали XІІ міжнародної наукової конференції, red. І.Д. Пасічник, i Д.М. Шевчук. Острог: Видавництво Національного, 89–101.

Mantaj, A., J. Krupa, i Ł. Stokłosa. 2020. „Wpływ mediów na zachowania prozdrowotne”. W Zrównoważony rozwój społeczno-gospodarczy determinantą ochrony dóbr przyrodniczych i kulturowych oraz rozwoju turystyki, red. J. Krupa, i K. Szpara. Dynów, Rzeszów: Związek Gmin Turystycznych Pogórza Dynowskiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, 175–187.

Mazurek, E. 2021. „Psychoeducation for caregivers with chronically ill spouses”. W Learning never ends... Spaces of adult education: Central and Eastern European perspectives, red. Z. Szarota, i Z. Wojciechowska. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, 245–253.

McCartan, K.F., H. Kemshall, i J. Tabachnick. 2015. „The construction of community understandings of sexual violence: rethinking public, practitioner and policy discourses”. Journal of Sexual Aggression 21(1): 100–116.

Moerschel, K.S., P. von Philipsborn, B. Hawkins, i E. McGill. 2022. „Concepts of responsibility in the German media debate on sugar taxation: a qualitative framing analysis”. European Journal of Public Health 32(2): 267–272.

Murray, C., N. von Possel, H.C. Lie, i J. Breivik. 2022. „The cine cancer frames: A tool to facilitate critical reading of cancer-related information”. Journal of Cancer Education 37: 1918–1927.

Myrick, J.G. 2020. „Media effects and health”. W Media effects: Advances in theory and research, red. M.B. Oliver, A.A. Raney, i J. Bryant. New York: Routledge, 308–323.

Nespor, J., i S.L. Groenke. 2009. „Ethics, problem framing, and training in qualitative inquiry”. Qualitative Inquiry 15(6): 996–1012.

Nisbet, M.C. 2010. „Framing science: A new paradigm in public engagement”. W Communicating science: New agendas in communication, red. M.C. Nisbet, L. Kahlor, i P.A. Stout. New York: Routledge, 40–67.

Nisbet, M. C. 2016. „The ethics of framing science”. Communicating biological sciences: ethical and metaphorical dimensions, red. B. Nerlich, R. Elliott, B. Larson. New York, London: Routledge, 51–73.

Ogbodo, J.N., E.C. Onwe, J. Chukwu, C.J. Nwasum, E.S. Nwakpu, S.U. Nwankwo, S. Nwamini, S. Elem, i N.I. Ogbaeja. 2020. „Communicating health crisis: a content analysis of global media framing of COVID-19”. Health Promotion Perspectives 10(3): 257–269.

Oleś, P. 1993. „Zagadnienie stresu, kryzysu i radzenia sobie”. Roczniki Filozoficzne 41(4): 5–22.

Oxman, A.D., A. Fretheim, S. Lewin, S. Flottorp, C. Glenton, A. Helleve, D. Frimann Vestrheim, B.G. Iversen, i S.E. Rosenbaum. 2022. „Health communication in and out of public health emergencies: to persuade or to inform?”. Health Research Policy and Systems 20(28): 1–9.

Peinado, S., K. Treiman, J.D. Uhrig, J.C. Taylor, i J.E. Stryker. 2020. „Effectively communicating about HIV and other health disparities: findings from a literature review and future directions”. Frontiers in Communication 5: 1–16.

Reynolds, C., i S. LoRusso. 2016. „The women’s magazine diet: Frames and sources in nutrition and fitness articles”. Journal of Magazine & New Media Research 17(1): 1–23.

Robbins, D. 2020. „Climate change frame production: Perspectives from government ministers and senior media strategists in Ireland”. Environmental Communication 14(4): 509–521.

Rodelo, F.V. 2021. „Framing of the Covid-19 pandemic and its organizational predictors”. Cuadernos: info 50: 91–112.

Salovey, P., i D.T. Wegener. 2003. „Communicating about health: Message framing, persuasion, and health behavior”. W Social psychological foundations of health and illness, red. J. Suls i K.A. Wallston. Malden, Oxford: Blackwell, 54–81.

Sandell, T., B. Sebar, i N. Harris. 2013. „Framing risk: Communication messages in the Australian and Swedish print media surrounding the 2009 H1N1 pandemic”. Scandinavian Journal of Public Health 41(8): 860–865.

Siuda, P., i M. Pluta. 2020. „Doświadczanie zdrowia i choroby w dobie internetu”. W Internet, zdrowie i choroba: Powiązania społeczne, kulturowe i edukacyjne, red. P. Siuda, i M. Pluta. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 5–19.

Soffer, M. 2022. „Cancer-related stigma in the USA and Israeli mass media: an exploratory study of structural stigma”. Journal of Cancer Survivorship 16: 213–222.

Stacey, J. 1997. Teratologies: A cultural study of cancer. London: Routledge.

Stephens, Ch. 2008. Health promotion: A psychosocial approach. Open University Press.

Syrek, E. 2022. „Kryzys kompetencji zdrowotnych w społeczeństwie i jego konsekwencje dla zdrowia publicznego”. Studia Edukacyjne 65: 21–34.

Tao, T.J., F.H.F. Chan, J. Jin, i T.J. Barry. 2022. „The effects of efficacy framing in news information and health anxiety on Coronavirus-disease-2019: Related cognitive outcomes and interpretation bias”. Journal of Experimental Psychology: General 151(11): 2943–2956.

Taylor, H.A. 2019. „Framing public health research ethics”. W The Oxford handbook of public health ethics, red. A.C. Mastroianni, J.P. Kahn, i N.E. Kass. New York: Oxford University Press, 331–341.

Temmann, L.J., A. Wiedicke, S. Schaller, S. Scherr, i D. Reifegerste. 2021. „A systematic review of responsibility frames and their effects in the health context”. Journal of Health Communication 26(12): 828–838.

Van Gorp, B. 2005. „Where is the frame?”. European Journal of Communication 20: 485–508.

Van Gorp, B., i T. Vercruysse. 2012. „Frames and counter-frames giving meaning to dementia: a framing analysis of media content”. Social Science & Medicine 74(8): 1274–1281.

Vliegenthart, R., i L. van Zoonen. 2011. „Power to the frame: Bringing sociology back to frame analysis”. European Journal of Communication 26(2): 101–115.

Weathers, M.R., i B.E. Kendall. 2016. „Developments in the framing of climate change as a public health issue in US newspapers”. Environmental Communication 10(5): 593–611.

Wehrens, R., M. Stevens., J. Kostenzer, A.M. Weggelaar, i A. de Bont. 2021. „Ethics as discursive work: The role of ethical framing in the promissory future of data-driven healthcare technologies”. Science, Technology, & Human Values: 1–29.

Welch, C., D. Cameron, M. Fitch, i H. Polatajko. 2022. „From „since” to “if”: Using blogs to explore an insider-informed framing of autism”. Disability & Society 37(4): 638–661.

Wieczorkowska, M. 2015. „Zdrowie i choroba w Sieci – o przejawach i konsekwencjach popularyzacji wiedzy medycznej w Internecie”. Człowiek i Społeczeństwo 40: 137–155.

Williams, S., S.E. Hill, i O.O. Williams. 2022. „«Choice should be made through... educated decisions not regressive dictates»: Discursive framings of a proposed „sugar tax” in Bermuda: Analysis of submissions to a government consultation”. Globalization and Health 18(89): 1–10.

Wrześniewska-Pietrzak, M., i M. Kołodziejczak. 2022. „The virus on the leash of politics?: The media image of the Sars-CoV-2 virus during the first wave of the pandemic in Poland (preliminary remarks)”. Socjolingwistyka 36(5): 81–97.

Zakrzewska, Z. 2020. „Cukier krzepi”: Propaganda konsumpcji cukru w Polsce w latach 1925–1932. Warszawa: Instytut Pamięci Narodowej.

Zhang, Y., Y. Jin, S. Stewart, i J. Porter. 2016. „Framing responsibility for depression: How U.S. news media attribute causal and problem-solving responsibilities when covering a major public health problem”. Journal of Applied Communication Research 44(2), 118–135.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF
Statystyki
Przeczytano : 135 Pobrano: 163

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com