SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2023
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Mechanizmy tworzenia konstrukcji słowotwórczych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim na przykładzie kategorii nazw narzędzi

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.37.7
Mateusz Szurek
Uniwersytet Łódzki, Polska
https://orcid.org/0000-0001-5513-2789

Kontakt: Mateusz Szurek

mateusz.szurek@uni.lodz.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 37 Nr 1 (2023): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2023

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt




Przyswajanie reguł i kategorii słowotwórczych jest ściśle powiązane z kategoriami poznawczymi człowieka, dlatego tak istotne jest poznanie mechanizmów ich tworzenia, szczególnie w wypadku obniżenia sprawności intelektualnych. Badaniami objęto 30 dzieci pięcio- i sześcioletnich z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim (LNI). W celu porównania kompetencji słowotwórczych dzieci z LNI do dzieci w normie intelektualnej, skompletowano dwie grupy kontrolne, w skład których weszło 30 dzieci o typowym rozwoju w takim samym bądź znacznie zbliżonym wieku umysłowym (GKWU) oraz 30 dzieci o typowym rozwoju dobranych ze względu na wiek metrykalny (GKWM). Aby odpowiedzieć na nurtujące pytania – m.in. o dynamikę rozwoju słowotwórstwa u dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, ewentualne opóźnienia, tożsamość bądź odmienność jakościową i ilościową w przyswajaniu reguł słowotwórczych w stosunku do dzieci o typowym rozwoju, analizie poddano umiejętność kodowania kategorii nazw narzędzi (nomina instrumenti), wyróżniając poprawnie utworzone konstrukcje oraz szczegółowe sposoby nieprawidłowego ich tworzenia. Artykuł stanowi próbę ukazania rozwoju umiejętności słowotwórczych w sytuacji wystąpienia u dziecka ograniczeń poznawczych w postaci lekkiej niepełnosprawności intelektualnej w wieku przedszkolnym, czyli na etapie kształtowania się całego systemu językowego, tj. w okresie, w którym dziecko zna już podstawy języka, ale do końca nie opanowało jeszcze wszystkich jego podsystemów. W wyniku przeprowadzonych analiz wykazano, że w związku z obniżeniem sprawności intelektualnych w mowie dzieci z LNI występuje duża liczba niepoprawnych konstrukcji słowotwórczych. Badani posiadają niski poziom umiejętności w zakresie tworzenia formacji, natomiast posługują się takimi samymi mechanizmami językowymi jak ich rówieśnicy w normie intelektualnej, wykazując gotowość do przyswojenia systemu reguł słowotwórczych.




Słowa kluczowe

kodowanie słowotwórstwo dziecięce niepełnosprawność intelektualna encoding children's vocabulary intellectual disability

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Bałachowicz, J., J. Paluszewski, red. 1995, Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.
  2. Błeszyński, J.J. 2013. Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Gdańsk: Harmonia Universalis.
  3. Błeszyński, J.J., i K. Kaczorowska-Bray, red. 2015. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia Universalis.
  4. Grzegorczykowa, R. 1982. Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  5. Heinz, A. 1957. Funkcja egzocentryczna rzeczownika. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  6. Jęczeń, U. 2005. Językowa projekcja emocji na przykładzie wypowiedzi dzieci upośledzonych umysłowo i dzieci w normie intelektualnej [praca doktorska]. Lublin: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Praca niepublikowana.
  7. Kaczorowska-Bray, K. 2013. Wyrażenia przyimkowe w mowie dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
  8. Kaczorowska-Bray, K. 2017. Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
  9. Krzemińska, D. 2012. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  10. Michalik, M. 2006. Diagnozowanie kompetencji lingwistycznej ucznia szkoły specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  11. Michalik, M. 2011. Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
  12. Minczakiewicz, E. 1984. „Kształtowanie i usprawnianie mowy dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Szkoła Specjalna 3: 186–191.
  13. Minczakiewicz, E. 1989. Z badań nad zaburzeniami mowy u dzieci upośledzonych umysłowo. W Z zagadnień oligofrenopedagogiki, red. J. Pańczyk, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo WSPS, 64–79.
  14. Minczakiewicz, E. 1993a. „Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo”. Logopedia 20: 113–118.
  15. Minczakiewicz, E. 1993b. Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo. W Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 193–202.
  16. Minczakiewicz, E. 1994. „Rozwój języka mówionego uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych”. Logopedia 21: 37–46.
  17. Muzyka-Furtak, E. 2010. Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  18. Nadolska, H. 1995. Kompetencja narracyjna uczniów o różnym poziomie intelektualnym. Przejawy, uwarunkowania, tendencje rozwojowe. Białystok: Wydawnictwo Erbe.
  19. Rakowska, A. 2003. Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
  20. Sadowska, S. 2006, Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkolnej sytuacji komunikacyjnej. O realizacji zadań wspomagania rozwoju umiejętności mówienia i pisania. W „Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy z teorii i praktyki”, red. S. Sadowska. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 47–58.
  21. Satkiewicz, H. 1969. Produktywne typy słowotwórcze współczesnego języka ogólnopolskiego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
  22. Szuniewicz, A. 1967. „Próba badania wad mowy dzieci upośledzonych umysłowo w warszawskich szkołach specjalnych”. Logopedia 7: 112–117.
  23. Tarkowski, Z. 1988. Agramatyzm u uczniów lekko upośledzonych umysłowo. W „Rewalidacja dzieci ze złożonymi upośledzeniami”, red. Z. Sękowska. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 75–88.
  24. Wątorek, A. 2014. Kompetencje językowe dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
Read More

Referencje


Bałachowicz, J., J. Paluszewski, red. 1995, Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. Warszawa: Wydawnictwo WSPS.

Błeszyński, J.J. 2013. Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko? Gdańsk: Harmonia Universalis.

Błeszyński, J.J., i K. Kaczorowska-Bray, red. 2015. Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia Universalis.

Grzegorczykowa, R. 1982. Zarys słowotwórstwa polskiego. Słowotwórstwo opisowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Heinz, A. 1957. Funkcja egzocentryczna rzeczownika. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Jęczeń, U. 2005. Językowa projekcja emocji na przykładzie wypowiedzi dzieci upośledzonych umysłowo i dzieci w normie intelektualnej [praca doktorska]. Lublin: Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Praca niepublikowana.

Kaczorowska-Bray, K. 2013. Wyrażenia przyimkowe w mowie dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

Kaczorowska-Bray, K. 2017. Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Krzemińska, D. 2012. Język i dyskurs codzienny osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Michalik, M. 2006. Diagnozowanie kompetencji lingwistycznej ucznia szkoły specjalnej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Michalik, M. 2011. Kompetencja składniowa w normie i w zaburzeniach. Ujęcie integrujące, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Minczakiewicz, E. 1984. „Kształtowanie i usprawnianie mowy dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym”. Szkoła Specjalna 3: 186–191.

Minczakiewicz, E. 1989. Z badań nad zaburzeniami mowy u dzieci upośledzonych umysłowo. W Z zagadnień oligofrenopedagogiki, red. J. Pańczyk, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo WSPS, 64–79.

Minczakiewicz, E. 1993a. „Zaburzenia mowy i ich odbicie w piśmie uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo”. Logopedia 20: 113–118.

Minczakiewicz, E. 1993b. Zaburzenia mowy u upośledzonych umysłowo. W Diagnoza i terapia zaburzeń mowy, red. T. Gałkowski, Z. Tarkowski, T. Zaleski. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 193–202.

Minczakiewicz, E. 1994. „Rozwój języka mówionego uczniów młodszych klas szkoły specjalnej dla lekko upośledzonych umysłowo w toku zamierzonych oddziaływań stymulacyjnych”. Logopedia 21: 37–46.

Muzyka-Furtak, E. 2010. Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Nadolska, H. 1995. Kompetencja narracyjna uczniów o różnym poziomie intelektualnym. Przejawy, uwarunkowania, tendencje rozwojowe. Białystok: Wydawnictwo Erbe.

Rakowska, A. 2003. Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Sadowska, S. 2006, Uczeń z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w szkolnej sytuacji komunikacyjnej. O realizacji zadań wspomagania rozwoju umiejętności mówienia i pisania. W „Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy z teorii i praktyki”, red. S. Sadowska. Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, 47–58.

Satkiewicz, H. 1969. Produktywne typy słowotwórcze współczesnego języka ogólnopolskiego. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.

Szuniewicz, A. 1967. „Próba badania wad mowy dzieci upośledzonych umysłowo w warszawskich szkołach specjalnych”. Logopedia 7: 112–117.

Tarkowski, Z. 1988. Agramatyzm u uczniów lekko upośledzonych umysłowo. W „Rewalidacja dzieci ze złożonymi upośledzeniami”, red. Z. Sękowska. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 75–88.

Wątorek, A. 2014. Kompetencje językowe dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Zakład Wydawniczy NOMOS.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF
Statystyki
Przeczytano : 146 Pobrano: 161

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com