SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 36 Nr 1 (2022): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 36 Nr 1 (2022): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2022
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

EUROPA SŁOWEM KLUCZEM W DYSKURSIE MŁODYCH LUDZI W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH (TWITTER I TIKTOK)

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.36.10
Beata Mikołajczyk
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
https://orcid.org/0000-0001-6421-6335
Anja Ballis
Ludwig Maximilian Universität München
https://orcid.org/0000-0002-2485-5746

Kontakt: Beata Mikołajczyk

beatamik@amu.edu.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 36 Nr 1 (2022): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2022

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt




Niniejsza praca koncentruje się na użyciu leksemów Europa/EU w aktualnym dyskursie publicznym i bada ich użycie jako słów kluczy przez młodych Polaków i Niemców zaangażowanych politycznie w wybranych mediach społecznościowych (Twitter oraz TikTok). Badania wpisują się w tradycję lingwistycznej analizy dyskursu, w której dyskurs jest rozumiany jako sieć powiązanych kulturowo i historycznie (oraz tematycznie) tekstów, a także jako wszelkie relacje między nimi. Ramę metodologiczną badania stanowi wielopoziomowy model analizy dyskursu DIMEAN, w którym na poziomie intertekstualnym została osadzona kategoria analityczna słów kluczy, czyli leksemów determinujących specyfikę dyskursu oraz wyrażających wartości i ideały pewnej grupy społecznej czy epoki. Celem przeprowadzonego badania było uchwycenie dyskursywnej specyfiki użycia leksemu Europa w odmiennych fragmentach dyskursu publicznego. Te subdyskursy są determinowane zarówno przez cechy charakterystyczne aktorów dyskursu (nadawcami przebadanych tekstów są aktorzy należący do jednej grupy pokoleniowej), jak i przez możliwości lub ograniczenia wynikające z ich medialności (specyfika mediów społecznościowych). Badanie skupia się na dyskursie ludzi młodych, należących do tzw. pokoleń Y oraz C. Wspólne cechy obu tych generacji to doświadczanie świata z wszechobecnym internetem oraz korzystanie w życiu codziennym z mediów społecznościowych. Badanie objęło trzy płaszczyzny – dyskursywną, aktów mowy oraz ich językowej realizacji.


Analiza wyraźnie wykazała, że cechy platformy społecznościowej (jej funkcje, możliwości techniczne, a co za tym idzie – odmienny rodzaj semiozy z nich wynikający) wpływają na zachowania komunikacyjne ich użytkowników oraz na różne profilowanie dyskursywne badanych słów kluczy. W badaniu istotny stał się aspekt porównawczy: analiza pozwoliła uchwycić podobieństwa oraz różnice dyskursywnego obrazu Europy w tekstach młodych niemieckich i polskich użytkowników mediów społecznościowych, którzy wykazują zaangażowanie polityczne.




Słowa kluczowe

analiza dyskursu słowa klucze Europa media społecznościowe młodzi ludzie discourse analysis keywords Europe social media youth

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Ackermann, J., Dewitz, L. 2020. „Kreative Bearbeitung politischer Information auf TikTok: Eine multimethodische Untersuchung am Beispiel des Hashtags# ww3”. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 38: 69–93.
  2. Akram, S. 2021. „Między ziemią obiecaną a krainą rozczarowań – profile EUROPY we Wszystkich wojnach Lary Wojciecha Jagielskiego”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 28(2): 175–194.
  3. Bartmiński, J. 2010. „Jak rekonstruować językowo-kulturowy obraz Europy?” Etnolingwistyka 22: 121–127.
  4. Bartmiński, J., Chlebda, W. 2018. „Obraz EUROPY w języku polskim i tekstach polskich dyskursów publicystycznych”. W Leksykon aksjologiczny Słowian i sąsiadów. T. 2. Europa, red. W. Chlebda. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
  5. Böke, K. 1996. „Politische Leitvokabeln in der Adenauerära. Zu Theorie und Methodik”. W Politische Leitvokabeln in der Adenauer-Ära. Mit einem Beitrag von Dorothee Dengel, red. K. Böke, F. Liedtke, M. Wengeler. Berlin/New York: de Gruyter, 19–50.
  6. Bösch, M., Köver, C. 2021. Schluss mit lustig? TikTok als Plattform für politische Kommunikation. Berlin: Rosa-Luxemburg-Stiftung.
  7. Busse, D., Hermanns, F., Teubert, W. 1994. Begriffsgeschichte und Diskursgeschichte. Methodenfragen und Forschungsergebnisse der historischen Semantik. Opladen: Westdeutscher Verlag.
  8. Chlebda, W. 2010. „W stronę językowego obrazu Europy. Analiza słownikowo/tekstowa”. Etnolingwistyka 22: 85–104.
  9. Chlebda, W. 2018. „Europa w trzynastu obrazach.” W Leksykon aksjologiczny Słowian i sąsiadów. T. 2. Europa, red. W. Chlebda. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 15–60.
  10. Czachur, W. 2019. „Jak porównywać obrazy Europy? Refleksje teoretyczno-metodologiczne po lekturze ‘Leksykonu aksjologicznego Słowian i ich sąsiadów’”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Lingwistyka: 7–20.
  11. Gardt, A. 2007. „Diskursanalyse. Aktueller theoretischer Ort und methodische Möglichkeiten”. W Diskurslinguistik nach Foucault. Theorie und Gegenstände, red. I. H. Warnke. Berlin/New York: de Gruyter, 27–52.
  12. Gräfe, H.-C., Kunze, J. 2020. „Medienintermediär TikTok: UGC-Clips als Herausforderungen für das Urheberrecht”. Tipping Points: 55–80.
  13. Graßl, M., Schützeneder, J. 2021. „Der kommunikative Schaukelstuhl der Zukunft: TikTok als Austauschplattform für Journalismus und Politik”. Politische Studien (495): 53–62
  14. Kämper, H., Kilian, J. 2012. „Wort – Begriff – Diskurs. Deutscher Wortschatz und europäische Semantik. Zur Einführung”. W Wort – Begriff – Diskurs. Deutscher Wortschatz und europäische Semantik, red. H. Kämper, J. Kilian. Bremen: Hempen, 1–9.
  15. Karasek, A., Hysa, B. 2020. „Social Media ans Gereration Y, Z – a challennge for employers”. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series NO. 144: 227–237.
  16. Liebert, W.-A. 2003. „Zu einem dynamischen Konzept von Schlüsselwörtern”. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 38: 57–83.
  17. Lindenmaier, J. 2022. „Kriegseinblick per TikTok: ‚Ich will russische Propaganda bekämpfen‘”. Augsburger Allgemeine 05.03.2022, https://www.augsburger-allgemeine.de/politik/krieg-in-der-ukraine-informationskrieg-auf-tiktok-ich-will-russische-propaganda-bekaempfen-id61934056.html.
  18. Matyjasik, K. 2018. „Schlüsselwörter im Diskurs über die Frauenproteste von 2016 in Polen. Eine deutsch-polnische Vergleichstudie”. tekst i dyskurs 11: 313–332.
  19. Mannheim, K. 1928. „Das Problem der Generationen.“ Kölner Verteljahreshefte für Soziologie. 7 (2): 157–185.
  20. Möller, K., Beyer, S., Feder, J., Greifeld, J., Krause, H. 2021. Nur dämlich, lustlos und extrem? Wie Jugend Politik macht. Berlin: Hirnkost.
  21. Montag, C., Yang, H., Elhai, J. D. 2021. „On the psychology of TikTok use: A first glimpse from empirical findings”. Frontiers in public health, 9, 62.
  22. OpenMobi. 2022. Raport jak marki powinny komunikować się z użytkownikami TikToka?, https://openmobi.pl/raporttiktok/ [20.03.2022].
  23. Peszko, K. 2016. „Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji”. Marketing i Zarządzanie 4 (45): 361–370.
  24. Rasile, H. 2021. „Gen Y ans Gen Z Communikation Style”. Studies of Applied Economics. Special Issue: Trends in Business and Humanities in the Era Beyond 2020 39 (1), https://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/4268 [22.02.2022].
  25. Schäffer, B. (2003a). Generationen – Medien – Bildung. Medienpraxiskulturen im Generationenvergleich. Opladen: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
  26. Schäffer, B. (2003b). „Generation. Ein Konzept für die Erwachsenenbildung”. W Die Bildung der Erwachsenen. Erziehungs- und sozialwissenschaftliche Zugänge. Festschrift für Jochen Kade, red. D. Nittel, W. Seitter. Bielefeld: Bertelsmann Verlag, 95–113.
  27. Silva. B.C., Proksch, S.-O. (2021). „Politicians unleashed? Political communication on Twitter and in parliament in Western Europe”. Political Science Research and Methods: 1–17.
  28. Steciąg M. 2009. „Słowa-klucze i ich interpretacja w różnych politycznych orientacjach dyskursywnych (na przykładzie exposés premierów).” Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2006–2007: 259–271.
  29. Spitzmüller, J., Warnke, I.H. 2011. Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuelle Sprachanalyse. Berlin, Boston: de Gruyter.
  30. Zarzycka, G. 2015. „Metaforyczne obrazowania spraw europejskich i polskich w dyskursie prasowym w okresie kryzysu strefy euro i polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.” Poradnik językowy 6: 7–26.
Read More

Referencje


Ackermann, J., Dewitz, L. 2020. „Kreative Bearbeitung politischer Information auf TikTok: Eine multimethodische Untersuchung am Beispiel des Hashtags# ww3”. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung 38: 69–93.

Akram, S. 2021. „Między ziemią obiecaną a krainą rozczarowań – profile EUROPY we Wszystkich wojnach Lary Wojciecha Jagielskiego”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 28(2): 175–194.

Bartmiński, J. 2010. „Jak rekonstruować językowo-kulturowy obraz Europy?” Etnolingwistyka 22: 121–127.

Bartmiński, J., Chlebda, W. 2018. „Obraz EUROPY w języku polskim i tekstach polskich dyskursów publicystycznych”. W Leksykon aksjologiczny Słowian i sąsiadów. T. 2. Europa, red. W. Chlebda. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Böke, K. 1996. „Politische Leitvokabeln in der Adenauerära. Zu Theorie und Methodik”. W Politische Leitvokabeln in der Adenauer-Ära. Mit einem Beitrag von Dorothee Dengel, red. K. Böke, F. Liedtke, M. Wengeler. Berlin/New York: de Gruyter, 19–50.

Bösch, M., Köver, C. 2021. Schluss mit lustig? TikTok als Plattform für politische Kommunikation. Berlin: Rosa-Luxemburg-Stiftung.

Busse, D., Hermanns, F., Teubert, W. 1994. Begriffsgeschichte und Diskursgeschichte. Methodenfragen und Forschungsergebnisse der historischen Semantik. Opladen: Westdeutscher Verlag.

Chlebda, W. 2010. „W stronę językowego obrazu Europy. Analiza słownikowo/tekstowa”. Etnolingwistyka 22: 85–104.

Chlebda, W. 2018. „Europa w trzynastu obrazach.” W Leksykon aksjologiczny Słowian i sąsiadów. T. 2. Europa, red. W. Chlebda. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 15–60.

Czachur, W. 2019. „Jak porównywać obrazy Europy? Refleksje teoretyczno-metodologiczne po lekturze ‘Leksykonu aksjologicznego Słowian i ich sąsiadów’”. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Lingwistyka: 7–20.

Gardt, A. 2007. „Diskursanalyse. Aktueller theoretischer Ort und methodische Möglichkeiten”. W Diskurslinguistik nach Foucault. Theorie und Gegenstände, red. I. H. Warnke. Berlin/New York: de Gruyter, 27–52.

Gräfe, H.-C., Kunze, J. 2020. „Medienintermediär TikTok: UGC-Clips als Herausforderungen für das Urheberrecht”. Tipping Points: 55–80.

Graßl, M., Schützeneder, J. 2021. „Der kommunikative Schaukelstuhl der Zukunft: TikTok als Austauschplattform für Journalismus und Politik”. Politische Studien (495): 53–62

Kämper, H., Kilian, J. 2012. „Wort – Begriff – Diskurs. Deutscher Wortschatz und europäische Semantik. Zur Einführung”. W Wort – Begriff – Diskurs. Deutscher Wortschatz und europäische Semantik, red. H. Kämper, J. Kilian. Bremen: Hempen, 1–9.

Karasek, A., Hysa, B. 2020. „Social Media ans Gereration Y, Z – a challennge for employers”. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization and Management Series NO. 144: 227–237.

Liebert, W.-A. 2003. „Zu einem dynamischen Konzept von Schlüsselwörtern”. Zeitschrift für Angewandte Linguistik 38: 57–83.

Lindenmaier, J. 2022. „Kriegseinblick per TikTok: ‚Ich will russische Propaganda bekämpfen‘”. Augsburger Allgemeine 05.03.2022, https://www.augsburger-allgemeine.de/politik/krieg-in-der-ukraine-informationskrieg-auf-tiktok-ich-will-russische-propaganda-bekaempfen-id61934056.html.

Matyjasik, K. 2018. „Schlüsselwörter im Diskurs über die Frauenproteste von 2016 in Polen. Eine deutsch-polnische Vergleichstudie”. tekst i dyskurs 11: 313–332.

Mannheim, K. 1928. „Das Problem der Generationen.“ Kölner Verteljahreshefte für Soziologie. 7 (2): 157–185.

Möller, K., Beyer, S., Feder, J., Greifeld, J., Krause, H. 2021. Nur dämlich, lustlos und extrem? Wie Jugend Politik macht. Berlin: Hirnkost.

Montag, C., Yang, H., Elhai, J. D. 2021. „On the psychology of TikTok use: A first glimpse from empirical findings”. Frontiers in public health, 9, 62.

OpenMobi. 2022. Raport jak marki powinny komunikować się z użytkownikami TikToka?, https://openmobi.pl/raporttiktok/ [20.03.2022].

Peszko, K. 2016. „Popularność mediów społecznościowych wśród różnych generacji”. Marketing i Zarządzanie 4 (45): 361–370.

Rasile, H. 2021. „Gen Y ans Gen Z Communikation Style”. Studies of Applied Economics. Special Issue: Trends in Business and Humanities in the Era Beyond 2020 39 (1), https://ojs.ual.es/ojs/index.php/eea/article/view/4268 [22.02.2022].

Schäffer, B. (2003a). Generationen – Medien – Bildung. Medienpraxiskulturen im Generationenvergleich. Opladen: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Schäffer, B. (2003b). „Generation. Ein Konzept für die Erwachsenenbildung”. W Die Bildung der Erwachsenen. Erziehungs- und sozialwissenschaftliche Zugänge. Festschrift für Jochen Kade, red. D. Nittel, W. Seitter. Bielefeld: Bertelsmann Verlag, 95–113.

Silva. B.C., Proksch, S.-O. (2021). „Politicians unleashed? Political communication on Twitter and in parliament in Western Europe”. Political Science Research and Methods: 1–17.

Steciąg M. 2009. „Słowa-klucze i ich interpretacja w różnych politycznych orientacjach dyskursywnych (na przykładzie exposés premierów).” Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2006–2007: 259–271.

Spitzmüller, J., Warnke, I.H. 2011. Diskurslinguistik. Eine Einführung in Theorien und Methoden der transtextuelle Sprachanalyse. Berlin, Boston: de Gruyter.

Zarzycka, G. 2015. „Metaforyczne obrazowania spraw europejskich i polskich w dyskursie prasowym w okresie kryzysu strefy euro i polskiej prezydencji w Unii Europejskiej.” Poradnik językowy 6: 7–26.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF
Statystyki
Przeczytano : 518 Pobrano: 352

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com