SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 36 Nr 1 (2022): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 36 Nr 1 (2022): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2022
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

INSTRUMENTALIZACJA REPREZENTACJI «INNEGO» W HISTORYCZNEJ PRASIE ŻYDOWSKIEJ NA PRZYKŁADZIE WESTJUDEN ORAZ OSTJUDEN

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.36.4
Izabela Olszewska
Uniwersytet Gdański, Polska

Kontakt: Izabela Olszewska

izabela.olszewska@ug.edu.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 36 Nr 1 (2022): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2022

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt




Celem artykułu jest analiza przekazu prasowego wskazującego na zróżnicowanie społeczne i podział kulturowy w grupie Żydów aszkenazyjskich na przykładzie historycznej prasy niemiecko-żydowskiej przełomu XIX i XX wieku oraz 1. połowy XX wieku. Dotychczasowe badania zakładają, że Żydzi aszkenazyjscy stanowili homogeniczną grupę społeczną, jednakże materiał prasowy wskazuje na wewnętrzne zróżnicowanie w grupie Aszkenazim, a także na wyraźny podział na dwie odrębne społeczności: West- oraz Ostjuden. Etnonim Ostjuden, autorstwa Natana Birnbauma, charakteryzuje Żydów wschodnioeuropejskich jako specyficzną społeczność żydowską, która w wyniku migracji żyła w mniejszych lub większych skupiskach i liczyła wówczas od 8 do 9 milionów osób (por. Acher 1913a, 315–316). Artykuł opiera się na założeniu, że język, a zwłaszcza – język mediów, służy polaryzacji społeczeństwa w celu instrumentalizacji percepcji wybranych narodowości. W myśl hipotez „instrumentalnej aktualizacji” Hansa Mathiasa Kepplingera (1989) oraz „oportunistycznych świadków” Lutza M. Hagena (1992) autorka analizuje wybrane, niemieckojęzyczne teksty prasowe odnoszące się do zarówno szeroko pojętej kultury Ostjuden, jak i do ich życia codziennego, statusu materialnego i społecznego, wykształcenia Żydów wschodnioeuropejskich oraz postrzegania Ostjuden w żydowskiej przestrzeni publicznej (stereotyp Ostjude, antysemityzm). wśród badanych tytułów znajdują się czasopisma Ost und West, Neue Jüdische Monatshefte, a także Die Freistatt, Die Welt i Der Jude. Analiza materiału empirycznego wykazała, że zróżnicowany obraz obu społeczności w prasie żydowskiej został zinstrumentalizowany w celach integracji zwolenników poglądu o INNOŚCI społeczności Żydów wschodnioeuropejskich w stosunku do zasymilowanych Westjuden. Zawarte w przekazie prasowym charakterystyki INNEGO i zarazem obcego, takie jak odrębny język czy wygląd zewnętrzny, to tylko wybrane kwalifikatory potwierdzające odrębną tożsamość kulturową Ostjuden.




Słowa kluczowe

Słowa kluczowe: dyskurs medialny, polaryzacja w mediach, niemieckojęzyczna prasa żydowska. Keywords: media discourse, polarization in the media, German-language Jewish press.

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Aschheim, S. 1982. Brothers and Strangers. The East European Jew in German and German Jewish Consciousness, 1800-1923. Wisconsin: The University of Wisconsin Press.
  2. Berg, N. 2008. Luftmenschen. Zur Geschichte einer Metapher. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.
  3. Dohrn, Verena / Pickhan Gertrud (Hrsg.) (2010) Transit und Transformation. Osteuropäisch – jüdische Migranten in Berlin 1918 – 1939. Wallstein Verlag, Göttingen.
  4. Eriksen, T.H. 2010. Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  5. Estraikh, Gennady / Krutikov Mikhail (Hrsg.) (2010) Yiddish in Weimar Berlin. At the Crossroads of Diaspora Politics and Culture. Studies in Yiddish 8. Legenda, London.
  6. Geller, E. 2012 „Aschkenas und Polak. Ein Jahrhunderte waehrender Antagonismus, exemplarisch dargestellt an einem jiddischen Streitlied aus dem 17. Jahrhundert“ W Jewish Lifeworlds and Jewish Thought. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 357 – 368.
  7. Greń, P., I Morawski, K. 2020. Medialne obrazy wroga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe FNCE.
  8. Hagen L., M., 1992 „Die opportunen Zeugen. Konstruktionsmechanismen von Bias in der Zeitungsberichterstattung über die Volkszählungsdiskussion“. W Publizistik 37: 444 – 460.
  9. Haumann, H. 1999. Historia Żydów w Europie Środkowej i Wschodniej. tłum. C. Jenne. Warszawa: Wydawnictwo Adamantan.
  10. Herlitz, G. i Kirschner, B. i Elbogen, I. 1927 – 1939 Jüdisches Lexikon. Berlin: Jüdischer Verlag. (JL)
  11. Hess, A. i Szymańska, A. 2009. Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej
  12. komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  13. Hess, A. i Szymańska, A. 2014. Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w przekazie mediów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  14. Joesaar, A. 2015. “One Country, Two Polarised Audiences: Estonia and the Deficiency of the Audiovisual Media Services Directive”. W Media and Communication 3: 45 – 51.
  15. Kepplinger, H. M. i Brosius, H-B. i Staab J. F. i Linke G. 1989 „Instrumentelle Aktualisierung. Grundlagen einer Theorie publizistischer Konflikte“. W Massenkommunikation. Theorien, Methoden, Befunde, red. Kaase M. i Schulz W. Opladen: Westdeutscher Verlag, 199 – 220.
  16. Kepplinger, H.,M., 2009. ”Wirkung der Massenmedien”. W Fischer Lexikon Publizistik Massenkomunikation, red. E. Noelle-Neumann, i W. Schulz, i J. Wilke. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag 651 – 702.
  17. Klimkiewicz, B. 2003. Mniejszości narodowe w sferze publicznej. Reprezentacje, praktyki i regulacje medialne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  18. Lüsebrink, H.J. 2008. Interkulturelle Kommunikation. Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Weimar: Verlag J. B. Metzler.
  19. Maletzke, G. 1996. Interkulturelle Kommunikation. Zur Interaktion zwischen Menschen verschiedener Kulturen. Opladen: Westdeutscher Verlag.
  20. McQuail, D. 2012. Teoria komunikowania masowego. tłum. M. Bucholc i A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  21. Noelle-Neumann, E., i Schulz, W., i Wilke, J., red. 2009. Fischer Lexikon Publizistik Massenkomunikation. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag.
  22. Olszewska, I. 2019. „«Kauderwelsch, Jargon, Lallen». Das Etikett des Jiddischen in der deutsch - jüdischen Presse“. W Studien zur Deutschkunde, red. Kolago, L. i Lasatowicz i M., Bogacki i J., Księżyk, F. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 57 – 71.
  23. Paleczny, T. 2008. Socjologia tożsamości. Kraków: Oficyna wydawnicza AFM.
  24. Piechocki, M. 2018. Świat przedstawiony. Sposoby kreowania rzeczywistości społeczno-politycznej w portalu Fronda.pl. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa.
  25. Ratajczak, M. 2012. Różnorodność kulturowa w mediach: doświadczenie europejskie. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
  26. Schulz, W. 1990. Die Konstruktion von Realität in den Nachrichtenmedien. Freiburg/München: Verlag Karl Alber.
  27. Saß, Anne-Christin (2012): Berliner Luftmenschen. Osteuropäisch-jüdische Migranten in der Weimarer Republik. Göttingen.
  28. Trebbe, J. 2009. Ethnische Minderheiten, Massenmedien und Integration. Eine Untersuchung zu massenmedialer Repräsentation und Medienwirkungen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Read More

Referencje


Aschheim, S. 1982. Brothers and Strangers. The East European Jew in German and German Jewish Consciousness, 1800-1923. Wisconsin: The University of Wisconsin Press.

Berg, N. 2008. Luftmenschen. Zur Geschichte einer Metapher. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht.

Dohrn, Verena / Pickhan Gertrud (Hrsg.) (2010) Transit und Transformation. Osteuropäisch – jüdische Migranten in Berlin 1918 – 1939. Wallstein Verlag, Göttingen.

Eriksen, T.H. 2010. Etniczność i nacjonalizm. Ujęcie antropologiczne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Estraikh, Gennady / Krutikov Mikhail (Hrsg.) (2010) Yiddish in Weimar Berlin. At the Crossroads of Diaspora Politics and Culture. Studies in Yiddish 8. Legenda, London.

Geller, E. 2012 „Aschkenas und Polak. Ein Jahrhunderte waehrender Antagonismus, exemplarisch dargestellt an einem jiddischen Streitlied aus dem 17. Jahrhundert“ W Jewish Lifeworlds and Jewish Thought. Wiesbaden: Harrassowitz Verlag, 357 – 368.

Greń, P., I Morawski, K. 2020. Medialne obrazy wroga. Poznań: Wydawnictwo Naukowe FNCE.

Hagen L., M., 1992 „Die opportunen Zeugen. Konstruktionsmechanismen von Bias in der Zeitungsberichterstattung über die Volkszählungsdiskussion“. W Publizistik 37: 444 – 460.

Haumann, H. 1999. Historia Żydów w Europie Środkowej i Wschodniej. tłum. C. Jenne. Warszawa: Wydawnictwo Adamantan.

Herlitz, G. i Kirschner, B. i Elbogen, I. 1927 – 1939 Jüdisches Lexikon. Berlin: Jüdischer Verlag. (JL)

Hess, A. i Szymańska, A. 2009. Pomost medialny. Rola mediów w międzynarodowej

komunikacji politycznej na przykładzie relacji polsko-niemieckich. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Hess, A. i Szymańska, A. 2014. Mniejszości narodowe, etniczne i religijne w przekazie mediów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Joesaar, A. 2015. “One Country, Two Polarised Audiences: Estonia and the Deficiency of the Audiovisual Media Services Directive”. W Media and Communication 3: 45 – 51.

Kepplinger, H. M. i Brosius, H-B. i Staab J. F. i Linke G. 1989 „Instrumentelle Aktualisierung. Grundlagen einer Theorie publizistischer Konflikte“. W Massenkommunikation. Theorien, Methoden, Befunde, red. Kaase M. i Schulz W. Opladen: Westdeutscher Verlag, 199 – 220.

Kepplinger, H.,M., 2009. ”Wirkung der Massenmedien”. W Fischer Lexikon Publizistik Massenkomunikation, red. E. Noelle-Neumann, i W. Schulz, i J. Wilke. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag 651 – 702.

Klimkiewicz, B. 2003. Mniejszości narodowe w sferze publicznej. Reprezentacje, praktyki i regulacje medialne. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Lüsebrink, H.J. 2008. Interkulturelle Kommunikation. Interaktion, Fremdwahrnehmung, Kulturtransfer. Weimar: Verlag J. B. Metzler.

Maletzke, G. 1996. Interkulturelle Kommunikation. Zur Interaktion zwischen Menschen verschiedener Kulturen. Opladen: Westdeutscher Verlag.

McQuail, D. 2012. Teoria komunikowania masowego. tłum. M. Bucholc i A. Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Noelle-Neumann, E., i Schulz, W., i Wilke, J., red. 2009. Fischer Lexikon Publizistik Massenkomunikation. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag.

Olszewska, I. 2019. „«Kauderwelsch, Jargon, Lallen». Das Etikett des Jiddischen in der deutsch - jüdischen Presse“. W Studien zur Deutschkunde, red. Kolago, L. i Lasatowicz i M., Bogacki i J., Księżyk, F. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 57 – 71.

Paleczny, T. 2008. Socjologia tożsamości. Kraków: Oficyna wydawnicza AFM.

Piechocki, M. 2018. Świat przedstawiony. Sposoby kreowania rzeczywistości społeczno-politycznej w portalu Fronda.pl. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Politycznych i Dziennikarstwa.

Ratajczak, M. 2012. Różnorodność kulturowa w mediach: doświadczenie europejskie. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.

Schulz, W. 1990. Die Konstruktion von Realität in den Nachrichtenmedien. Freiburg/München: Verlag Karl Alber.

Saß, Anne-Christin (2012): Berliner Luftmenschen. Osteuropäisch-jüdische Migranten in der Weimarer Republik. Göttingen.

Trebbe, J. 2009. Ethnische Minderheiten, Massenmedien und Integration. Eine Untersuchung zu massenmedialer Repräsentation und Medienwirkungen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF
Statystyki
Przeczytano : 270 Pobrano: 190

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com