SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 34 (2020): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 34 (2020): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2020
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Umiejętność uczenia się jako jedna z kompetencji kluczowych – perspektywa nauczycieli języków obcych

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.34.12
Mariola Jaworska
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
https://orcid.org/0000-0002-7581-4194

Kontakt: Mariola Jaworska

mariola.jaworska@uwm.edu.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 34 (2020): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2020

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt

Tematem artykułu jest umiejętność uczenia się ujęta jako kompetencja kluczowa, analizowana w kontekście realizacji przez nauczycieli języków obcych założeń polityki europejskiej i uregulowań polskich w tym zakresie. Opracowanie zawiera wyniki badania sondażowego, którego celem było poznanie opinii i postaw respondentów w zakresie kształtowania kompetencji uczenia się języków ich uczniów. Wyniki pokazują, że choć zdecydowana większość nauczycieli uznaje ten aspekt za ważny i deklaruje jego uwzględnianie w planowaniu i organizowaniu zajęć, ich wiedza na ten temat jest bardzo nieuporządkowana i raczej fragmentaryczna. Niewiele wypowiedzi ankietowanych wskazuje na całościowe postrzeganie problemu i świadomą organizację procesu uczenia się i nauczania w tym obszarze.

Słowa kluczowe

umiejętność uczenia się kompetencja kluczowa polityka europejska nauczyciele języków obcych badanie sondażowe ability to learn key competence European policy foreign language teachers poll research

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Boni, M., red. 2009. Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
  2. Czerniawska, E. 1999. Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się z tekstów podręcznikowych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
  3. Delors, J. 1998. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.
  4. Dickinson, L. 1987. Self-Instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.
  5. Droździał-Szelest, K. 2004. „Strategie uczenia się języka obcego: badania a rzeczywistość edukacyjna”. W Autonomia w nauce języka obcego, red. M. Pawlak. Poznań, Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, 31–43.
  6. ESOKJ – Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. 2003. tłum. W. Martyniuk. Warszawa: Wydawnictwa CODN.
  7. Franke, G. 2005. Facetten der Kompetenzentwicklung. Bielefeld: Bertelsmann.
  8. Gage, N.L., i D.C. Berliner, red. 1996. Pädagogische Psychologie. wyd. 4. Weinheim: Beltz.
  9. Jaworska, M. 2009. Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.
  10. Karpińska-Szaj, K. 2013. Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  11. Komisja Europejska. 1997. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa. tłum. K. Pachniak, i R. Piotrowski. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.
  12. Mandl, H., i U.-M. Krause. 2001. Lernkompetenz für die Wissensgesellschaft. München: Ludwig-Maximilians-Universität.
  13. Mietzel, G. 2001. Pädagogische Psychologie des Lehrens und Lernens. wyd. 6. Göttingen: Hogrefe.
  14. NSDC – National Staff Development Council. 2001. Standards for Staff Development. Oxford: National Staff Development Council.
  15. Szafraniec, K. 2011. Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
  16. Schrader, F.-W. 1989. Diagnostische Kompetenzen von Lehrern und ihre Bedeutung für die Gestaltung und Effektivität des Unterrichts. Frankfurt: Peter Lang.
  17. Uszyńska-Jarmoc, J. 2015. „Poziom samooceny kompetencji metauczenia się i jej wymiarów a osiągnięcia szkolne uczniów klas pierwszych liceum”. W Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, i M. Bilewicz. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 141–161.
  18. Weinert, F.E. 2001. Leistungsmessungen in Schulen. Weinheim, Basel: Beltz.
  19. Wollersheim, H.-W. 1993. Kompetenzerziehung: Befähigung zur Bewältigung. Frankfurt: Peter Lang.

    WYKAZ ŹRÓDEŁ
    MEN. 2017a. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. z 2017 r., poz. 356.
    MEN. 2017b. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Dz. U. z 2019 r., poz. 1611.
    MEN. 2017c. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.
    MEN. 2017d. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dz. U. z 2017 r., poz. 1658.
    MNiSW. 2019. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz. U. z 2019 r., poz. 1450.
    SIO – System Informacji Oświatowej. Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych. 2017. https://www.ko.olsztyn.pl/category/system-informacji-oswiatowej-kuratorium/rejestr-szkol-i-placowek-oswiatowych/ (10 grudnia 2020).
    Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006 r.
    Zalecenie Rady nr 2017/C 189/03 z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE C 189 z 15.06.2017 r.
    Zalecenie Rady nr 2018/C 189/01 z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE C 189 z 4.06.2018 r.
Read More

Referencje


Boni, M., red. 2009. Polska 2030. Wyzwania rozwojowe. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Czerniawska, E. 1999. Dynamika zachowań strategicznych w uczeniu się z tekstów podręcznikowych. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.

Delors, J. 1998. Edukacja. Jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Warszawa: Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Wydawnictwa UNESCO.

Dickinson, L. 1987. Self-Instruction in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.

Droździał-Szelest, K. 2004. „Strategie uczenia się języka obcego: badania a rzeczywistość edukacyjna”. W Autonomia w nauce języka obcego, red. M. Pawlak. Poznań, Kalisz: Wydział Pedagogiczno-Artystyczny UAM w Poznaniu, 31–43.

ESOKJ – Europejski System Opisu Kształcenia Językowego. 2003. tłum. W. Martyniuk. Warszawa: Wydawnictwa CODN.

Franke, G. 2005. Facetten der Kompetenzentwicklung. Bielefeld: Bertelsmann.

Gage, N.L., i D.C. Berliner, red. 1996. Pädagogische Psychologie. wyd. 4. Weinheim: Beltz.

Jaworska, M. 2009. Autoewaluacja w procesie uczenia się i nauczania języków obcych. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Atut.

Karpińska-Szaj, K. 2013. Nauczanie języków obcych uczniów z niepełnosprawnością w szkołach ogólnodostępnych. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Komisja Europejska. 1997. Biała Księga Kształcenia i Doskonalenia. Nauczanie i uczenie się na drodze do uczącego się społeczeństwa. tłum. K. Pachniak, i R. Piotrowski. Warszawa: Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP.

Mandl, H., i U.-M. Krause. 2001. Lernkompetenz für die Wissensgesellschaft. München: Ludwig-Maximilians-Universität.

Mietzel, G. 2001. Pädagogische Psychologie des Lehrens und Lernens. wyd. 6. Göttingen: Hogrefe.

NSDC – National Staff Development Council. 2001. Standards for Staff Development. Oxford: National Staff Development Council.

Szafraniec, K. 2011. Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.

Schrader, F.-W. 1989. Diagnostische Kompetenzen von Lehrern und ihre Bedeutung für die Gestaltung und Effektivität des Unterrichts. Frankfurt: Peter Lang.

Uszyńska-Jarmoc, J. 2015. „Poziom samooceny kompetencji metauczenia się i jej wymiarów a osiągnięcia szkolne uczniów klas pierwszych liceum”. W Kompetencje kluczowe dzieci i młodzieży. Teoria i badania, red. J. Uszyńska-Jarmoc, i M. Bilewicz. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, 141–161.

Weinert, F.E. 2001. Leistungsmessungen in Schulen. Weinheim, Basel: Beltz.

Wollersheim, H.-W. 1993. Kompetenzerziehung: Befähigung zur Bewältigung. Frankfurt: Peter Lang.

WYKAZ ŹRÓDEŁ
MEN. 2017a. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dz. U. z 2017 r., poz. 356.
MEN. 2017b. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek. Dz. U. z 2019 r., poz. 1611.
MEN. 2017c. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz. U. z 2017 r., poz. 1591.
MEN. 2017d. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. Dz. U. z 2017 r., poz. 1658.
MNiSW. 2019. Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Dz. U. z 2019 r., poz. 1450.
SIO – System Informacji Oświatowej. Rejestr Szkół i Placówek Oświatowych. 2017. https://www.ko.olsztyn.pl/category/system-informacji-oswiatowej-kuratorium/rejestr-szkol-i-placowek-oswiatowych/ (10 grudnia 2020).
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2006/962/WE z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE L 394 z 30.12.2006 r.
Zalecenie Rady nr 2017/C 189/03 z dnia 22 maja 2017 r. w sprawie europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie i uchylające zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. w sprawie ustanowienia europejskich ram kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE C 189 z 15.06.2017 r.
Zalecenie Rady nr 2018/C 189/01 z dnia 22 maja 2018 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie. Dz. Urz. UE C 189 z 4.06.2018 r.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF EPUB MOBI
Statystyki
Przeczytano : 481 Pobrano: 308

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com