SOCJOLINGWISTYKA
by Instytut Języka Polskiego Polskiej Akademii Nauk
openjournathemelogo
Szybki skok do zawartości strony
  • Nawigacja główna
  • Główna treść
  • Pasek boczny

logo

  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  • Home
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Languages
    • English
    • Polski
  • O nas
    • Zespół redakcyjny
    • Cel i zakres czasopisma
    • Polityka czasopisma
    • Zasady etyczne
    • Lista recenzentów
    • Kontakt
  • Dla autorów i recenzentów
    • Wytyczne edytorskie
    • Proces recenzji
    • Formularz recenzencki
    • Instrukcje OJS
  • Aktualny numer
  • Ogłoszenia
  • Archiwum
  1. Strona domowa
  2. Archiwum
  3. Tom 34 (2020): Socjolingwistyka
  4. ROZPRAWY I ARTYKUŁY

Numer

Tom 34 (2020): Socjolingwistyka

Data publikacji numeru: 31.12.2020
Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Wpływ języka na poczucie wykluczenia osób z niepełnosprawnościami

https://doi.org/10.17651/SOCJOLING.34.5
Dorota Żuchowska-Skiba
AGH w Krakowie
https://orcid.org/0000-0002-8198-9900

Kontakt: Dorota Żuchowska-Skiba

zuchowska@agh.edu.pl

SOCJOLINGWISTYKA, Tom 34 (2020): Socjolingwistyka
Data publikacji artykułu: 31.12.2020

  • Abstrakt
  • Cytuj
  • Referencje
  • Autor Szczegóły

Abstrakt

W ostatnich latach w Polsce można zauważyć dokonującą się zmianę w sposobie określania osób z niepełnosprawnością. Odchodzi się od używania określeń typu niepełnosprawny, niewidomy, kaleka, inwalida. W to miejsce pojawiają się określenia osoba z niepełnosprawnością, osoba z dysfunkcją wzroku, osoba ze specjalnymi potrzebami. Stawiają one na pierwszym miejscu osobę, a nie jej niepełnosprawności lub zastępują pojęcie niepełnosprawność innymi określeniami, niemającymi stygmatyzującego charakteru. Celem artykułu było ukazanie relacji między językiem opisującym i definiującym niepełnosprawność a zmianami w sposobie oceny samego siebie u osób z niepełnosprawnościami oraz wpływem poziomu samooceny na poczucie wykluczenia osób z niepełnosprawnościami. W badaniach posłużono się metodą analizy treści w celu odtworzenia określeń niepełnosprawności funkcjonujących w środowisku osób z niepełnosprawnościami. Wykorzystano ankietę internetową do zbadania relacji między poczuciem wykluczenia a określeniami niepełnosprawności, samooceną osób z niepełnosprawnościami oraz oceną nastawienia społeczeństwa wobec osób z niepełnosprawnościami. Pozwoliło to na pokazanie znaczenia języka i jego wpływu na procesy integracji osób z niepełnosprawnościami we współczesnej Polsce.

Słowa kluczowe

niepełnosprawność język stygmatyzacja wykluczenie integracja disability language stigmatization exclusion integration

Pełny artykuł

Generated from XML file
Referencje
  1. Blaska, J. 1993. „The Power of Language: Speak and Write Using „Person-First”. W Perspectives on Disability, red. M. Nagler. Palo Alto: Health Markets Research, 25–32.
  2. Campbell, F.K. 2001. „Inciting Legal Fictions: Disability Date with Ontology and the Ableist Body of the Law”. Griffith Law Review 10 (1): 42–62.
  3. Ciaputa, E., A. Król i M. Warat. 2014. „Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu”. W Polscy (nie)pełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, red. B. Gąciarz, i S. Rudnicki. Kraków: Wydawnictwa AGH, 275–334.
  4. Collier, R. 2012. „Person-First Language: Noble Intent But to What Effect?”. CMAJ 184 (18): 1977–1978.
  5. Corbett, C. 1996. Bad-Mouthing: The Language of Special Education, London: Falmer Press.
  6. Crocker, A.F., i S.N. Smith. 2019. „Person-First Language: Are We Practicing What We Preach?”. Journal of Multidisciplinary Healthcare 12: 125–129.
  7. Deirdre, M. 2009. Language Disabilities in Cultural and Linguistic Diversity. Bristol: Multilingual Matters.
  8. Devlieger, P.J. 1999. „From Handicap to Disability: Language Use and Cultural Meaning in the United States”. Disability and Rehabilitation 21: 346–354.
  9. Dunn, D.S., i E.E. Andrews. 2015. „Person-First and Identity-First Language: Developing Psychologists’ Cultural Competence Using Disability Language”. American Psychologist 70 (3): 255–264.
  10. Elis, K., i M. Kent. 2011. Disability and New Media. London–New York: Routledge.
  11. Galasiński, D. 2013. „Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?”. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania IV (9), 3–6.
  12. Garland-Thomson, R. 2002. „Integrating Disability, Transforming Feminist Theory”. NWSA Journal 14 (3): 1–32.
  13. Gernsbacher, M.A. 2017. „Editorial Perspective: The Use of Person-First Language in Scholarly Writing May Accentuate Stigma”. Journal Child Psychology and Psychiatry 58 (7): 859–861.
  14. Gernsbacher, M.A., A.R. Raimond, M.T. Balinghasay, i J.S. Boston. 2016. „«Special Needs» Is an Ineffective Euphemis”. Cognitive Research: Principles and Implications 1: 29.
  15. Goffman, E. 2005. Piętno, czyli rozważania o zranionej tożsamości. tłum. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
  16. Goodley, D. 2011. Disability Studies. An Interdisciplinary Introduction. London: Sage.
  17. Granello, D.H., i T.A. Gibbs. 2016. „The Power of Language and Labels. «The Mentally Ill» versus «People with Mental Illnesses»”. Journal Counsueling Development 94 (1): 31–40.
  18. Johnson, L., i E. Moxon. 1998. „In Whose Service? Technology, Care and Disabled People: The Case For a Disability Politics Perspective”. Disability And Society 13 (2): 241–258.
  19. Jung, K.E. 2002. „Chronic Illness and Educational Equity: The Politics of Visibility”. Feminist Disability Studies 14 (3): 178–200.
  20. Kirszenbaum, J. 2015. „Person First Planet: A Comprehensive Review of Person First Language”. University Honors Theses 214: 2–32.
  21. Kubicki, P. 2017. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.
  22. Leszczyńska, K. 2010. „Tożsamość i stygmatyzacja w narracjach niepełnosprawnych studentów”. W Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, red. B. Gąciarz. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, 35–55.
  23. Martin, N. 2012. „Disability Identity–Disability Pride”. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education 16 (1): 14–18.
  24. Mikołajczyk-Lerman, G. 2013. Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
  25. Nario-Redmond, M., J. Noel, i E. Fern. 2012. „Redefining Disability, Re-imagining the Self: Disability Identification Predicts Self-Esteem and Strategic Responses to Stigma”. Self and Identity 12 (5): 468–488.
  26. Noble, A.J., A. Robinson, D. Snape, i A.G. Marson. 2017. „«Epileptic», «Epileptic Person» or «Person with epilepsy»? Bringing Quantitative and Qualitative Evidence on the Views of UK Patients and Carers to the Terminology Debate”. Epilepsy Behavior 67: 20–27.
  27. Oliver, M. 1996. Understanding Disability: From Theory to Practice, London: Macmillan.
  28. Olney, M.F., i K.F. Brockelman. 2005. „The Impact of Visibility of Disability and Gender on the Self-Concept of University Students with Disabilities”. Journal of Postsecondary Education and Disability 18 (1): 80–91.
  29. Ostrowska, A. 2015. Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN.
  30. Racław, M., i D. Szawarska. 2018. „Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym”. Przegląd Socjologii Jakościowej 14 (3): 30–46.
  31. Schalock, R.L., R.A. Luckasson, K.A. Shogren, i S. Borthwick-Duffy. 2007. „The Renaming of «Mental Retardation»: Understanding the Change to the Term «Intellectual Disability»”. Intellectual Developmental Disability 45 (2): 116–24.
  32. Sheldon, A. 2010. „Changing Technology”. W Disabling Barriers – Enabling Environments, red. J. Swain, S. French, C. Barnes. London: Sage, 155–160.
  33. Ślebioda, A. 2013. „Stigmatized by the Language – Linguistic Labels of the Disabled People in Poland and the United States”. Journal of Education Culture and Society 2: 404–412.
  34. St. Louis, K.O. 1999. „Person-First Labeling and Stuttering”. Journal of Fluency Disorders 24: 1–24.
  35. Thackeray, R., i M.A. Hunter. 2010. „Empowering Youth: Use of Technology in Advocacy to Affectsocial Change”. Journal of Computer-Mediated Communication 15: 575–591.
  36. Urbanowicz, Z. 2012. „Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność”. Ogrody Nauk i Sztuk 2: 443–457.
  37. Wehmeyer, M., H.J. Bersani, i R. Gagne. 2000. „Riding the Third Wave: Self-Determination and Self-Advocacy in the 21st Century”. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities 15 (2): 106–115.
  38. WHO. 2001. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Genewa– Warszawa: WHO, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
  39. Woźniak, Z. 2008. Niepełnosprawność i niepełnosprawni w Polskiej polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.
  40. Wright K.B., i S.B. Bell. 2003. „Health-Related Support Groups on the Internet: Linking Empirical Findings to Social Support and Computer-Mediated Communication Theory”. Journal of Health Psychology 8 (1): 39–57.
  41. Zakrzewska-Manterys, E. 2016. „Ludzie różnią się między sobą w piękny sposób”. W Zrozum mnie i szanuj. Refleksje wokół niepełnosprawności intelektualnej, red. A. Fandrejewska, A. Suchcicki, J. Koral. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”, 19–41.
Read More

Referencje


Blaska, J. 1993. „The Power of Language: Speak and Write Using „Person-First”. W Perspectives on Disability, red. M. Nagler. Palo Alto: Health Markets Research, 25–32.

Campbell, F.K. 2001. „Inciting Legal Fictions: Disability Date with Ontology and the Ableist Body of the Law”. Griffith Law Review 10 (1): 42–62.

Ciaputa, E., A. Król i M. Warat. 2014. „Genderowy wymiar niepełnosprawności. Sytuacja kobiet z niepełnosprawnościami wzroku, ruchu i słuchu”. W Polscy (nie)pełnosprawni. Od kompleksowej diagnozy do nowego modelu polityki społecznej, red. B. Gąciarz, i S. Rudnicki. Kraków: Wydawnictwa AGH, 275–334.

Collier, R. 2012. „Person-First Language: Noble Intent But to What Effect?”. CMAJ 184 (18): 1977–1978.

Corbett, C. 1996. Bad-Mouthing: The Language of Special Education, London: Falmer Press.

Crocker, A.F., i S.N. Smith. 2019. „Person-First Language: Are We Practicing What We Preach?”. Journal of Multidisciplinary Healthcare 12: 125–129.

Deirdre, M. 2009. Language Disabilities in Cultural and Linguistic Diversity. Bristol: Multilingual Matters.

Devlieger, P.J. 1999. „From Handicap to Disability: Language Use and Cultural Meaning in the United States”. Disability and Rehabilitation 21: 346–354.

Dunn, D.S., i E.E. Andrews. 2015. „Person-First and Identity-First Language: Developing Psychologists’ Cultural Competence Using Disability Language”. American Psychologist 70 (3): 255–264.

Elis, K., i M. Kent. 2011. Disability and New Media. London–New York: Routledge.

Galasiński, D. 2013. „Osoby niepełnosprawne czy z niepełnosprawnością?”. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania IV (9), 3–6.

Garland-Thomson, R. 2002. „Integrating Disability, Transforming Feminist Theory”. NWSA Journal 14 (3): 1–32.

Gernsbacher, M.A. 2017. „Editorial Perspective: The Use of Person-First Language in Scholarly Writing May Accentuate Stigma”. Journal Child Psychology and Psychiatry 58 (7): 859–861.

Gernsbacher, M.A., A.R. Raimond, M.T. Balinghasay, i J.S. Boston. 2016. „«Special Needs» Is an Ineffective Euphemis”. Cognitive Research: Principles and Implications 1: 29.

Goffman, E. 2005. Piętno, czyli rozważania o zranionej tożsamości. tłum. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Goodley, D. 2011. Disability Studies. An Interdisciplinary Introduction. London: Sage.

Granello, D.H., i T.A. Gibbs. 2016. „The Power of Language and Labels. «The Mentally Ill» versus «People with Mental Illnesses»”. Journal Counsueling Development 94 (1): 31–40.

Johnson, L., i E. Moxon. 1998. „In Whose Service? Technology, Care and Disabled People: The Case For a Disability Politics Perspective”. Disability And Society 13 (2): 241–258.

Jung, K.E. 2002. „Chronic Illness and Educational Equity: The Politics of Visibility”. Feminist Disability Studies 14 (3): 178–200.

Kirszenbaum, J. 2015. „Person First Planet: A Comprehensive Review of Person First Language”. University Honors Theses 214: 2–32.

Kubicki, P. 2017. Polityka publiczna wobec osób z niepełnosprawnościami. Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH.

Leszczyńska, K. 2010. „Tożsamość i stygmatyzacja w narracjach niepełnosprawnych studentów”. W Niepełnosprawni studenci w społeczności akademickiej. Źródła sukcesów i porażek w integracji społecznej i aktywności zawodowej, red. B. Gąciarz. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN, 35–55.

Martin, N. 2012. „Disability Identity–Disability Pride”. Perspectives: Policy and Practice in Higher Education 16 (1): 14–18.

Mikołajczyk-Lerman, G. 2013. Między wykluczeniem a integracją – realizacja praw dziecka niepełnosprawnego i jego rodziny. Analiza socjologiczna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Nario-Redmond, M., J. Noel, i E. Fern. 2012. „Redefining Disability, Re-imagining the Self: Disability Identification Predicts Self-Esteem and Strategic Responses to Stigma”. Self and Identity 12 (5): 468–488.

Noble, A.J., A. Robinson, D. Snape, i A.G. Marson. 2017. „«Epileptic», «Epileptic Person» or «Person with epilepsy»? Bringing Quantitative and Qualitative Evidence on the Views of UK Patients and Carers to the Terminology Debate”. Epilepsy Behavior 67: 20–27.

Oliver, M. 1996. Understanding Disability: From Theory to Practice, London: Macmillan.

Olney, M.F., i K.F. Brockelman. 2005. „The Impact of Visibility of Disability and Gender on the Self-Concept of University Students with Disabilities”. Journal of Postsecondary Education and Disability 18 (1): 80–91.

Ostrowska, A. 2015. Niepełnosprawni w społeczeństwie 1993–2013. Warszawa: Wydawnictwo IFIS PAN.

Racław, M., i D. Szawarska. 2018. „Ukryte/niewidoczne niepełnosprawności a polityka tożsamości i etykietowania w życiu codziennym”. Przegląd Socjologii Jakościowej 14 (3): 30–46.

Schalock, R.L., R.A. Luckasson, K.A. Shogren, i S. Borthwick-Duffy. 2007. „The Renaming of «Mental Retardation»: Understanding the Change to the Term «Intellectual Disability»”. Intellectual Developmental Disability 45 (2): 116–24.

Sheldon, A. 2010. „Changing Technology”. W Disabling Barriers – Enabling Environments, red. J. Swain, S. French, C. Barnes. London: Sage, 155–160.

Ślebioda, A. 2013. „Stigmatized by the Language – Linguistic Labels of the Disabled People in Poland and the United States”. Journal of Education Culture and Society 2: 404–412.

St. Louis, K.O. 1999. „Person-First Labeling and Stuttering”. Journal of Fluency Disorders 24: 1–24.

Thackeray, R., i M.A. Hunter. 2010. „Empowering Youth: Use of Technology in Advocacy to Affectsocial Change”. Journal of Computer-Mediated Communication 15: 575–591.

Urbanowicz, Z. 2012. „Od interdyscyplinarnego do transdyscyplinarnego spojrzenia na niepełnosprawność”. Ogrody Nauk i Sztuk 2: 443–457.

Wehmeyer, M., H.J. Bersani, i R. Gagne. 2000. „Riding the Third Wave: Self-Determination and Self-Advocacy in the 21st Century”. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities 15 (2): 106–115.

WHO. 2001. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia. Genewa– Warszawa: WHO, Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.

Woźniak, Z. 2008. Niepełnosprawność i niepełnosprawni w Polskiej polityce społecznej. Społeczny kontekst medycznego problemu, Warszawa: Wydawnictwo SWPS Academica.

Wright K.B., i S.B. Bell. 2003. „Health-Related Support Groups on the Internet: Linking Empirical Findings to Social Support and Computer-Mediated Communication Theory”. Journal of Health Psychology 8 (1): 39–57.

Zakrzewska-Manterys, E. 2016. „Ludzie różnią się między sobą w piękny sposób”. W Zrozum mnie i szanuj. Refleksje wokół niepełnosprawności intelektualnej, red. A. Fandrejewska, A. Suchcicki, J. Koral. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”, 19–41.

Biografie autora nie są dostępne.
Pobierz PDF
PDF EPUB MOBI
Statystyki
Przeczytano : 1010 Pobrano: 663

Downloads

Download data is not yet available.

Table Of Contents

Poznaj nasz zespół

Katarzyna Skowronek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor naczelny
 
 
 
Helena Grochola-Szczepanek
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Redaktor działu
 
Maciej Czerwiński
Uniwersytet Jagielloński
Redaktor działu
 
Małgorzata Czachor
Instytut Języka Polskiego
Polska Akademia Nauk
Sekretarz redakcji
Więcej
Redakcja poleca

Lingua receptiva czy lingua franca? Wybór modelu komunikacji językowej na polsko-czeskim pograniczu

Dec 21, 2019
Piotr Nieporowski, Magdalena Steciąg, Lukáš Zábranský

Ile jest negowania w negacji? – multimodalna analiza wystąpienia publicznego (pilotażowe badanie z elementami ilościowymi)

Dec 21, 2019
Sonia Gembalczyk

Przemianki, czyli miana towarzyskie jako znak inicjacji w polskich cechach rzemieślniczych

Dec 21, 2019
Danuta Lech-Kirstein

Pojęcie wolności w optyce dychotomii swoi–obcy w tekstach sowieckiego ideologicznego subdyskursu o kulturze lat 1953–1957

Dec 21, 2019
Piotr Zemszał

Materiały do nauki języka angielskiego wydawane od końca XVIII do połowy XX wieku jako źródła badań polsko-angielskich kontaktów językowych. Prolegomena badawcze

Dec 21, 2019
Irmina Kotlarska

Fleksyjne wykładniki stylizacji na polszczyznę Żydów w przedwojennym szmoncesie kabaretowym

Dec 21, 2019
Anna Krasowska

Właściwości fonetyczne i fleksyjne języka familijnego Joachima Lelewela (na podstawie listów do najbliższych)

Dec 21, 2019
Violetta Jaros

Rodzinna polityka językowa. Strategie komunikacyjne w wychowywaniu dzieci trójjęzycznych

Dec 21, 2019
Julia Murrmann

Drugie życie gwary — dialektyzacja w wybranych powieściach Katarzyny Bereniki Miszczuk

Dec 21, 2019
Błażej Osowski

Badanie zmian językowych na szyldach sklepów w Malezji: studium diachroniczne w George Town w stanie Penang

Dec 21, 2019
Selim Ben Said, Teresa Wai See Ong

O korzyściach z nauczania oraz uczenia się języka polskiego jako obcego (wyniki sondażu)

Dec 21, 2019
Mirosława Sagan-Bielawa

Ewolucja odmian kręgu zewnętrznego: nigeryjska odmiana języka angielskiego

Dec 21, 2019
Mayowa Akinlotan

Piciorys w przestrzeni dyskursu terapeutycznego. Wstęp do lingwistycznej charakterystyki gatunku

Dec 6, 2019
Bożena Żmigrodzka

Prawa językowe i dyskryminacja językowa w prawie Unii Europejskiej

Dec 21, 2019
Cezary Węgliński

Honoryfikatywność jako sposób kształtowania relacji w populizmie

Dec 21, 2019
Małgorzata Kołodziejczak, Marta Wrześniewska-Pietrzak

Terminologia Unii Europejskiej i brukselizmy: ewolucja

Dec 21, 2019
Anna Ciostek

O problematyce kobiecej na płaszczyźnie językowej w kontekście zagadnienia równych szans w Polsce, Rosji i Bułgarii

Dec 21, 2019
Joanna Satoła-Staśkowiak, Wojciech Sosnowski

Na początku było słowo. Struktura argumentacyjna artykułów prasowych na temat dyskursu miłosierdzia wobec uchodźców

Dec 21, 2019
Natalia Zawadzka-Paluektau

       

Cel i zakres czasopisma

więcej...

Polityka czasopisma

więcej...

Zasady etyczne

więcej...

Wytyczne edytorskie

więcej...

Socjolingwistyka

 

 

Adres:

IJP PAN

Socjolingwistyka
Instytut Języka Polskiego PAN
al. Mickiewicza 31
31-120 Kraków

Kontakt:

tel: +48 12 6325692, wew. 401
e-mail: socjolingwistyka@ijppan.pl

© 2024 Socjolingwistyka | Wszystkie prawa zastrzeżone. | Od roku 2020 czasopismo publikuje artykuły naukowe na licencji CC BY-ND 4.0
Creative Commons License Site uses optimized OJS 3 PKP by openjournaltheme.com
Themes by Openjournaltheme.com
https://socjolingwistyka.ijppan.pl/index.php/SOCJOThemes by Openjournaltheme.com